کاهش دوباره ارزش پول ملی؛ یک دالر ۸۷ افغانی شد

بهای دالر در برابر پول افغانی دوباره افزایش یافته و براساس آخرین نرخ، یک دالر به ۸۷ افغانی رسیده است.

حاجی دادگل، معاون اتحادیه‌ی صرافان در بازار مرکزی ارز در کابل (سرای شهزاده) به روزنامه اطلاعات روز گفت که ارزش دالر صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۴ حوت) نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است.

به گفته‌ی او، یک دالر در حال حاضر در سرای شهزاده به ۸۷.۷۰ افغانی خرید می‌شود و به ۸۷.۸۰ به فروش می‌رسد. طی روزهای اخیر ارزش دالر به ۸۵ افغانی رسیده بود.

او دلیل کاهش ارزش دالر در برابر ارزش پول ملی را کمبود پول افغانی و ورود دالر به بازار توسط نهادهای کمک‌رسان خواند. از سوی هم بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان نیز اخیرا چندین مرحله دالر به بازار تزریق کرده است.

پس از روی‌آمدن طالبان، به‌دلیل محدویت‌های مالی و مسدودشدن ذخایر بانک مرکزی افغانستان، این بانک قادر به عرضه دالر به بازار نبود. طی ماه‌های اخیر اما سازمان ملل ۱۸ بسته ۳۲ میلیون دالری پول نقد به‌عنوان کمک بشردوستانه به افغانستان در اختیار بانک مرکزی قرار داده است.

گفتنی است که ارزش دالر در برابر پول ملی افغانستان که پیش از تسلط طالبان زیر ۸۰ افغانی بود، طی ماه‌های اخیر نزدیک به ۱۲۰ افغانی رسید.

با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد و به این ترتیب قدرت خرید مردم ضعیف می‌شود. طی روزهای اخیر با آنکه بهای دالر اندکی کاهش یافته بود، اما نرخ مواد اولیه تغییر نکرده بود.