اطلاعات روز

جنرال‌های امریکایی می‌گویند که خروج از افغانستان و سومالی به جنگ علیه تروریسم آسیب زده است

اطلاعات روز: فرماندهان ارشد امریکایی روز سه‌شنبه به کنگره گفتند که خروج کامل ارتش امریکا از افغانستان و سومالی در سال گذشته، مقابله با گروه‌های تروریستی را که می‌خواهند به امریکا و متحدانش حمله کنند، دشوارتر کرده است.

به گزارش اسوشیتدپرس، آن‌ها گفتند که روسیه و چین هر دو به دنبال تقویت نفوذ خود در خاورمیانه و افریقا هستند و مسکو در حال حاضر «تهدید اصلی» است.

جنرال استفان تاونسند، رییس فرماندهی امریکا در افریقا، گفت که اعزام تیم‌های نیروهای امریکایی به سومالی به صورت دوره‌ای کارآمد و مؤثر نیست و نیروهای امریکایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور سابق امریکا، به عنوان یکی از آخرین اقدامات خود در مقام ریاست‌جمهوری، دستور خروج کامل حدود ۷۰۰ نیروی امریکایی از سومالی را صادر کرد.

جنرال فرانک مک کنزی، رییس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت که ایالات متحده هیچ حمله‌ای علیه شورشیان دولت اسلامی در افغانستان از زمان خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان در ماه آگست گذشته انجام نداده است. او گفت که این گروه شبه نظامی از زمان خروج ایالات متحده رشد کرده و نگرانی‌هایی در مورد توسعه‌ی مداوم آن وجود دارد. او گفت که این گروه حملات بزرگی را در افغانستان انجام داده و هنوز هم در آرزوی حمله به امریکا و متحدانش است.

مک کنزی گفت که طالبان نیز برای مقابله با دولت اسلامی در تلاش است. اما او گفت که کنترل عناصر القاعده در این کشور برای طالبان دشوارتر است، زیرا این دو گروه مدت‌هاست که به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

مک کنزی گفت که بدون فشار مداوم علیه تروریسم، ستیزه‌جویان زمان و فضای بیشتری برای آماده شدن برای حملات دارند. او گفت که فشار نظامی پایدار مانع از رشد، آموزش و توطئه‌چینی گروه‌ها می‌شود.

در حالی که مک‌کنزی تاکید کرد که اولویت اصلی او در خاورمیانه مقابله با فعالیت‌های ایران است، هم او و هم تاونسند گفتند که روسیه و چین به تلاش برای گسترش نفوذ اقتصادی و نظامی خود در منطقه و افریقا ادامه می‌دهند. آن‌ها گفتند که با خروج نیروهای ایالات متحده، هر دو کشور تلاش خواهند کرد در غیبت امریکا از فرصت استفاده کنند.