دارایی سفارت افغانستان در واشنگتن به دولت امریکا سپرده شد

سفارت افغانستان در واشنگتن که به تازگی تعطیل شده، اعلام کرده که اموال این سفارت‌ و قنسولگری‌های این کشور در نیویارک و لس‌آنجلس به وزارت امور خارجه‌ی امریکا سپرده شده است.

فعالیت سفارت افغانستان و قنسولگری‌های این کشور در امریکا دیروز تعطیل شد.

سفارت افغانستان بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ حوت) در بیانیه‌ای گفته است که پس از تسلط «اجباری و غیرقانونی» طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، این سفارت همچنان متعهد به خدمت به مردم افغانستان با ادامه ارائه خدمات قنسولی متعهد ماند.

در این بیانیه آمده است که طی ماه‌های اخیر سفارت و سرکنسولگری‌های افغانستان به‌دلیل مسدودشدن حساب‌های بانکی خود با چالش‌های عملیاتی فزاینده و محدودیت شدید منابع مواجه شدند. با این حال، نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان از وزارت امور خارجه‌ی امریکا کمک خواسته بودند.

سفارت افغانستان در واشنگتن گفته است که وزارت امور خارجه‌ی امریکا در پاسخ، انتقال مسئولیت نگهداری اموال سفارت و قنسولگری‌ها به دولت ایالات متحده را تنها گزینه ممکن پیشنهاد کرده بود.

به نقل از بیانیه‌ی سفارت افغانستان در واشنگتن، با توجه به اینکه عملکرد نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان پایدار نبود، سفارت و کنسولگری‌ها با پیشنهاد وزارت خارجه‌ی امریکا موافقت کردند.

این سفارت گفته است که امیدوار است به‌زودی راه‌حلی برای ارایه خدمات ضروری قنسولی برای شهروندان افغانستان در امریکا پیدا شود.

سفارت افغانستان در واشنگتن از مردم و دولت ایالات متحده برای سرمایه‌گذاری در افغانستان در سپاسگذاری کرده و گفته است: «ما با هم به دستاوردهای متعددی در زمینه حقوق بشر، توانمندسازی زنان و دموکراسی دست یافتیم».

این سفارت‌خانه علاوه کرده است که دستاوردهای دو دهه اخیر اکنون زیر حاکمیت طالبان در معرض فروپاشی قرار گرفته است.

اکثریت سفارت‌های افغانستان در کشورها تاکنون تحت کنترل دیپلمات‌های حکومت پیشین هستند. خبرگزاری فرانسه به تازگی در گزارشی نوشته بود که سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهای خارجی که از به رسمیت‌شناختن طالبان خودداری کرده‌اند، با فشار فزاینده کابل برای پذیرش دیپلمات این گروه مواجه هستند. همچنین بحران مالی از چالش دیگر در سفارت‌های افغانستان است.