روزهای خونین پس از سقوط حکومت؛ دست‌کم ۲۵ نفر در غور کشته شده‌اند

یافته‌های روزنامه اطلاعات روز نشان می‌دهد که پس از سقوط حکومت به‌دست طالبان، دست‌کم ۲۵ نفر در ولایت غور به‌شمول نظامیان و غیرنظامیان کشته و چهار کودک زخمی شده‌اند. بر بنیاد معلومات منابع معتبر، در میان کشته‌شدگان، نیروهای ارتش، پولیس و نیروهای خیزش مردمی حکومت سابق شاملند.

حاجی دین‌محمد و پسرش محمد جان به‌تاریخ ۲۲ اسد یعنی روز نخست ورود طالبان به شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور توسط صدیق یکی از فرماندهان طالبان مربوط به مولوی عبدالهادی، رییس فعلی استخبارات طالبان در غور کشته شدند. این فرمانده محلی طالبان به خانه‌ی دین‌محمد وارد شده و به گلوله‌باری پرداخته بود.

نگار عضو سابق زندان مرکزی غور به‌تاریخ ۱۳ ماه سنبله از سوی سه جنگ‌جوی طالب در فیروزکوه به‌شکل فجیع کشته شد. محمد حنیف، فرزند نگار به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این سه نفر نخست با پیچ‌کش به مغز مادرش فرو کردند، تا وی جان داد. تاکنون طالبان عاملان قتل نگار را بازداشت نکرده‌اند.

خلیفه عمر، یکی از فرماندهان خیزش‌های مردمی و حفیظ‌الله برادرزاده‌اش در منطقه‌ی «میدان بره‌خانه» در مربوطات شهر فیروزکوه به‌تاریخ ۲۲ سنبله کشته شدند. منابع محلی در غور مدعی‌اند که طالبان این دو نفر را تیرباران کرده‌اند. خلیفه عمر در یکی از انفجارها یک پای خود را از دست داده بود و از چهره‌های مطرح خیزش مردمی علیه طالبان بود.

نگار عضو سابق زندان مرکزی غور توسط افراد طالبان کشته شد
عکس: ارسالی به روزنامه اطلاعات روز

معاون احمد، عضو سابق شورای ولایتی غور و برادرزاده‌اش به تاریخ ۲۲ میزان هنگام سفر از مرکز ولسوالی دولتیار به منطقه‌ی موسوم به «دره کشرو» در یک کمین افراد مسلح کشته شد. طالبان در غور مسئولیت قتل این دو نفر را بر عهده نگرفته‌اند، اما هیچ توضیحی هم در مورد عاملان این قتل نداده‌اند. طی دو سال اخیر معاون احمد، بخشی از نیروهای خیزش مردمی در مرکز ولسوالی دولتیار را رهبری می‌کرد. بارها نیروهای تحت امر معاون احمد با هماهنگی نیروهای دولتی سابق، جلو حملات طالبان به ولسوالی دولتیار را گرفته بودند.

یک مرد از قوم «هزاره» در منطقه‌ی «پشته گاومورک» در میسر شاهراه فیروزکوه-لعل‌و‌سرجنگل از سوی افراد مسلح ناشناس در تاریخ ششم میزان کشته شد. این فرد در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور لیلامی فروشی داشته و قصد جشن گرفتن تولد نخستین فرزندش را داشت.

محمد کاظم با یکی دیگر از ساکنان غور در ماه میزان در درگیری آدم‌ربایان با طالبان در ماه میزان کشته شدند. آدم‌ربایان این دو نفر را  که در فیروزکوه زغال فروشی داشتند ربوده بودند و با کمین طالبان مواجه شدند.

مصطفی فرزند محمدنبی، عضو ارتش ملی و غلام‌فاروق فرزند عبدالهادی عضو خیزش‌های مردمی به‌تاریخ دوم ماه عقرب در منطقه‌ی «میدان بره‌خانه» در مرکز ولایت غور کشته شدند. منابع مردمی به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که این دو در هنگام برگشت از یک عروسی از سوی طالبان کشته شدند.

معاون احمد، عضو سابق شورای ولایتی غور در کمین افراد مسلح ناشناس کشته شد

به‌تاریخ سوم ماه عقرب احمدفهیم فرزند سعد‌الدین با حامد پسرکاکای پدرش و عضو سابق نیروی خیزش مردمی در کمین طالبان در منطقه‌ی «شیرخاج» ولسوالی چشت هرات تیرباران شدند. احمدفهیم یک روز قبل پس از برگشت از یک عروسی با کمین طالبان مواجه شدند، در این رویدا دو تن از همراهان وی کشته، اما خودش زخمی شده بود. هنگامی که پسرکاکای پدرش قصد انتقال او را به شفاخانه حوزوی هرات جهت درمان داشت، با کمین طالبان مواجه شدند و جان دادند.

عاطفه دانشجوی دانشگاه و فرزند محمد نادر عضو سابق نیروهای خیزش مردمی به‌تاریخ ۱۴ ماه عقرب در انفجار ماین در ولسوالی دولتیار کشته شد. ماین در سقف حمام خانه این نیروی خیزش مردمی کارگذاری شده بود.

چهار کودک در روستای «تسرقی» در نزدیک شهر فیروزکوه به اثر انفجار ماین کارگذاری شده طالبان به تاریخ ۱۹ عقرب زخمی شدند. کارگذاری ماین‌های کنارجاده‌ای یکی از تاکتیک‌های جنگی طالبان، برای هدف قراردادن نظامیان و کارمندان دولتی به حساب می‌آمد. طالبان از تاکتیک ماین‌گذاری در غور زیاد استفاده می‌کردند و هر از گاهی غیرنظامیان طعمه‌ی انفجار این ماین‌ها می‌شدند. حتا طالبان در یک رژه‌ی نظامی پس از به قدرت رسیدن‌شان از بمب‌های کنارجاده‌ای و واسکت‎‌های انتحاری به‌عنوان دست‌آورد در جنگ دو دهه‌ی اخیر در افغانستان یاد کردند.

سلیمان فرزند بسم‌الله فرمانده سابق پولیس ولسوالی دولینه توسط افراد مسلح ناشناس در مرکز شهر فیروزکوه به‌تاریخ ۲۴ عقرب کشته شد.

یارمحمد عضو سابق ارتش ملی به گونه‌ی مرموز در شهر فیروز کوه کشته شده است

نصیراحمد وکیل‌زاده، آمر جنایی سابق قوماندانی امنیه‌ی ولسوالی شهرک به تاریخ چهارم ماه قوس در خانه‌اش در مرکز ولسوالی شهرک کشته شد. ادعا می‌شود که این مقام نظامی توسط ملا گل‌محمد مشهور به «سیف‌السلامی» مدیر استخبارات طالبان در ولسوالی شهرک کشته شده باشد.

صالح محمد فرزند پیدا محمد باشنده‌ی ولسوالی دولینه در خانه‌ی خسرش توسط افراد منسوب به مدیر استخبارات طالبان در شهرک کشته شد.

حبیب‌الرحمان ملک‌زاده، فرمانده سابق پولیس ولسوالی تیوره و برادر ابراهیم ملک‌زاده، نماینده سابق پارلمان و وابسته به حزب «جمعیت اسلامی» در مقابل دروازه‌ی خانه‌اش در مرکز شهر هرات در پنجم ماه دلو کشته شد. این رویداد در هرات اتفاق افتاده است، اما مسئولان محلی و امنیتی طالبان در این ولایت حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نشده‌اند. از سوی هم، تا کنون فرد و یا گروهی در پیوند به قتل این نظامی سابق بازداشت نشده است. خانواده‌ی ملک‌زاده در غور مشهور و نفوذ زیادی دارد و این خانواده از مخالفان سرسخت طالبان بوده و در نظام سابق در مقابل طالبان ایستادند و جنگ‌شان را «نامشروع» خوانده بودند.

حبیب‌الرحمان ملک‌زاده، فرمانده سابق پولیس ولسوالی تیوره در هرات کشته شد

مولوی محمدابراهیم اسلام‌یار، یکی از مسئولان امنیتی طالبان برای ولسوالی شهرک توسط محافظ‌اش به تاریخ ۱۸ ماه حوت کشته شد. محمد حماس، یکی از سخن‌گویان طالبان در غور به روزنامه اطلاعات روز گفته است که محافظ این مسئول امنیتی طالبان به‌تازگی به صفوف این گروه پیوسته بود. او افزوده است که این محافظ از سوی طالبان کشته شده است. انگیزه‌ی کشتن این مسئول امنیتی طالبان مشخص نیست.

یک مرد و زن به اتهام داشتن رابطه‌ی خارج از ازدواج در روستای «لعل سرخ» ولسوالی تیوره به‌تاریخ ۲۰ حوت کشته شدند. عبدالرحمان بدری، یکی از مسئولان مطبوعاتی طالبان در غور به روزنامه اطلاعات روز گفته است که قاتل از بستگان این زن بوده و توسط نیروهای‌شان بازداشت شد. رویدادهای این چنینی بارها در غور بدون برپایی محکمه رخ داده است.

جسد یارمحمد عضو سابق ارتش در منطقه‌ی موسوم به «دره قاضی» شهر فیروزکوه به تاریخ ۲۲ ماه حوت کشف شد. عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان برای غور گفته است که این مرد جوان با شلیک گلوله کشته شده است.

نصیراحمد وکیل‌زاده، آمر جنایی سابق قوماندانی امنیه ولسوالی شهرک به تاریخ ۴ ماه قوس در خانه‌اش در مرکز ولسوالی شهرک کشته شد. عکس: اینترنت

روزنامه اطلاعات روز در صحبت با منابع مردمی، بستگان قربانیان و برخی از مقام‌های طالبان توانست که بخشی از قتل‌های ساکنان ولایت غور را در این گزارش درج کند، اما این بخشی از قتل‌های افراد پس از حاکمیت طالبان در غور است و احتمالاً بخشی از قتل‌ها پنهان مانده است.

چندین تن از بستگان کشته‌شدگان به شرط افشانشدن هویت‌شان به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که طالبان باید عاملان این قتل‌ها را بازداشت کنند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در فرمانی، عفو عمومی برای نظامیان و غیرنظامیان اعلام کرد، اما موارد متعددی از نقض این فرمان رهبری طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان به‌شمول غور رخ داده است.