عکس: آرشیف

اتمر: مرام کمیسیون عودت باید برگشت به نظام متکی به اراده‌ی ملت باشد نه دل‌آسایی سیاسیون

حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی حکومت اشرف غنی به‌گونه مشروط از ایجاد کمیسیون توسط طالبان برای برگشت چهره‌های سیاسی استقبال کرده است. او گفته است هدف این کیسیون باید برگشت به نظام متکی به اراده‌ی ملت باشد نه دل‌آسایی سیاسیون.

او امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ حوت) در رشته‌تویتی گفته است که اگر مأموریت این کمیسیون مراجعه به جامعه سیاسی و مدنی کشور به‌منظور ایجاد اجماع و اتفاق ملی روی یک نظام قابل قبول و در نتیجه صلح پایدار باشد، یک گام مثبت و امیداورکننده است.

اتمر همچنین تأکید کرده است که مهم است که به‌زودی ماموریت و صلاحیت این کمیسیون به ملت توضیح داده شود.

او در ادامه نوشته است که مرام باید برگشت به نظام متکی به أراده‌ی آزاد ملت و حافظ حقوق بشر و آزادی‌های مدنی باشد، نه برگشت و یا دل آسایی شماری از سیاسیون. 

به‌ گفته‌ی وزیر خارجه‌ی پیشین، روند گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی، باید منتج به توافق همه شمول سیاسی در جهت تحقق آرمان‌های مردم أفغانستان، اعم از زن و مرد  و تمام اقوام کشور، شود.

طالبان به‌تازگی کمیسیونی را برای عودت و ارتباط با چهره‌های سیاسی ایجاد کرده است.

ریاست این کمیسیون را شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان به عهده دارد و اعضای آن مقام‌های طالبان از جمله امیرخان متقی، خیرالله خیرخواه، عبدالحق وثیق، محمد خالد حنفی، فصیح الدین و انس حقانی هستند.

با آنکه درباره‌ی فعالیت این کمیسیون جزئیات داده نشده، اما حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و وان برانت، سفیر اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان از این اقدام طالبان استقبال کرده‌اند.