اطلاعات روز

اتمر: اکثریت قربانیان و آسیب‌ديدگان کشتی غرق‌شده‌‌ در ایتالیا پناه‌جویان افغانستان هستند

حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی پیشین می‌گوید که براساس گزارش‌های رسیده، بدبختانه اکثریت جان‌باختگان و آسیب‌ديدگان کشتی غرق‌شده‌ی پناه‌جویان، شهروندان افغانستان هستند.

به‌گفته‌ی او، ۶۴ نفر از شهروندان افغانستان جان‌باخته و ۱۷۰ نفر دیگر آسیب دیده‌اند.

اتمر شب گذشته (چهارشنبه، ۱۰ حوت) در رشته‌توییتی نوشته است که با رسیدن گزارش‌های ابتدایی، دیپلمات‌های افغانستان تدابیری رسیدگی فوری به زخمیان و نجات‌یافتگان و تثبیت هویت جان‌باختگان را روی دست گرفته‌اند.

وزیر پیشین خارجه می‌گوید که اگر «حاکمیت موجود در کشور» به تعهدات خود مبنی بر استقرار صلح پایدار، رعایت حقوق و آزادی‌های اساسی مردم و ایجاد نظام مشروع در کشور از طریق مذاکرات بین‌الافغانی عمل کند، مردم مجبور به ترک وطن و دچار شدن به چنین مصیبتی نخواهند بود.

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که براساس اطلاعاتی رسیده به این وزارت، «نزدیک به ۸۰ شهروند افغانستان» در پی غرق‌شدن قایق چوبی در ایتالیا جان باخته‌اند.

این کشتی چوبی در روز یک‌شنبه در سواحل ایتالیا در پی برخورد با یک صخره، غرق شده است. گزارش شده که سرنشنیان این کشتی شهروندان افغانستان، ایران و پاکستان بوده‌اند.

وزارت خارجه‌ی طالبان به شهروندان توصیه کرده است که از سفر از راه‌های قاچاقی، غیرقانونی و نادرست به کشورهای دیگر خودداری کنند.

این وزارت از نهادهای خیریه، به‌ویژه صلیب سرخ خواسته است که برای جست‌وجو و انتقال اجساد شهروندان غرق‌شده در آب‌های ایتالیا، از روی «مکلفیت انسانی»، مسئولیت خود را ایفا کنند.

افغانستان پس از حاکمیت طالبان با موجی از مهاجرت مواجه شده است.

مقصد اکثر مهاجران کشورهای همسایه‌ی افغانستان به‌شمول ایران، پاکستان و ترکیه بوده‌ است.