«تاکتیک» طالبان برای خاموش‌کردن منتقدان؛ «بازداشت خبرنگاران و فعالان متوقف شود»

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که تحت حاکمیت طالبان، آزادی بیان و حق آزادی تجمع به‌طور فزاینده‌ای محدود شده و با هر شکلی از مخالفت مواجه می‌شود.

این سازمان در گزارشی که امروز (دوشنبه، ۱ حمل) منتشر کرده، گفته است که به نظر می‌رسد ناپدیدشدن اجباری زنان و بازداشت خودسرانه‌ی روزنامه‌نگاران و فعالان جامعه مدنی، آخرین تاکتیک‌های طالبان برای خاموش‌کردن صداها است.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده است که نُه مورد از بازداشت خودسرانه‌ را مستند کرده و بازداشت‌های غیرقانونی و ناپدیدشدن اجباری توسط طالبان علیه کسانی انجام شده که سعی کرده‌اند از طریق اعتراضات مسالمت‌آمیز یا با استفاده از حق آزادی بیان، طالبان را زیر سئوال ببرند.

عفو بین‌الملل با اشاره به بازداشت زنان معترض، گفته است که انکار مستمر طالبان از محل اختفای زنانی که ناپدید شده‌اند، نشان‌دهنده‌ی عدم مسئولیت‌پذیری و تعهد آنها در قبال حمایت از مردم افغانستان است.

این نهاد در بخشی از گزارش خود گفته است که براساس تحقیقات و تحلیل‌های انجام‌شده، به این نتیجه رسیده است که طالبان موارد نقض جدی قوانین بین‌المللی حقوق بشر را مرتکب شده و فضای ترس را ایجاد کرده‌اند.

طبق گزارش عفو‌ بین‌الملل، در دو ماه گذشته (جنوری و فبروری)، بیش از ۶۰ نفر از جمله کودکان با بازداشت خودسرانه و غیرقانونی توسط طالبان مواجه شده‌اند. این نهاد افزوده است که ممکن است این آمار بیشتر از آن چیزی باشد که توسط رسانه‌ها گزارش می‌شود.

عفو‌ بین‌الملل گفته است: «ما از طالبان می‌خواهیم که فورا و بدون قیدوشرط تمام کسانی را که به‌دلیل استفاده از حقوق خود بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.»

این سازمان تأکید کرده است که حکومت طالبان باید معیارهای بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کند و به همه شهروندان افغانستان اجازه دهد تا آزادانه از حقوق‌شان بدون هیچ ترسی استفاده کنند.

عفو بین‌الملل گفته است که جامعه بین‌المللی، از جمله کشورهای منطقه و سایر کشورهایی که در تعامل مستقیم با طالبان‌اند، باید نقض مداوم حقوق بشر توسط طالبان را محکوم کنند و از این گروه بخواهند که به قوانین بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارد و از آنها حمایت کند.