اطلاعات روز

نزدیکان ملا برادر: مسدودماندن مکاتب دخترانه، توجیه شرعی و عرفی ندارد

یک عضو طالبان در واکنش به مسدودماندن مکاتب به‌روی‌ دختران بالاتر از صنف ششم گفته است که این تصمیم توجیه شرعی، عرفی و سیاسی ندارد.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی امروز (چهارشنبه، ۳ حمل) بازگشایی شود؛ اما وزارت معارف طالبان اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده است که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.

احمد یاسیر، یک عضو طالبان با انتقاد از این موضوع گفته است که با «گذشت هشت ماه طرح برای حضور دانش‌آموزان دختر تهیه نشده و این غم‌انگیز است».

این عضو طالبان درباره‌ی حل این موضوع اطمینان داده و نوشته که این گروه متعهد به اجازه آموزش به تمام کودکان در چوکات شریعت اسلام است. گفته می‌شود که این عضو طالبان از نزدیکان ملا برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان است.

اظهارات او، حکایت از وجود اختلاف در رهبری طالبان دارد.

این در حالی است که رهبران سه جناح طالبان به قندهار رفتند و قصد دارند با ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبرشان دیدار کنند.

گفته شده که این نشست به هدف حل یا کاهش اختلافات میان ملا عبدالغنی برادر، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و مسئول شبکه حقانی و مولوی محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع و فرزند ملا محمد عمر – بنیان‌گذار طالبان-  برگزار می‌شود.