کشورهای غربی: طالبان فوراً از تصمیم خود برای بستن مکاتب دخترانه عقب نشینی کنند

امریکا و متحدان غربی‌اش، تصمیم طالبان مبنی بر عدم بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به‌روی دختران را محکوم کرده‌اند.

وزیران خارجه‌ی امریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و نماینده‌ی اتحادیه اروپا در یک‌ بیانیه‌‌ی مشترک گفته‌اند که این اقدام طالبان در تضاد با تضمین‌های آنها به مردم افغانستان و جامعه جهانی بود. این بیانیه‌ پنج‌شنبه (۴ حمل) توسط وزارت خارجه‌ی امریکا منتشر شد.

به نقل از بیانیه، تصمیم طالبان برای بستن مکاتب، پس از ماه‌ها تلاش جامعه جهانی برای حمایت از معلمان و انتظار باز‌بودن مکاتب برای همه دانش‌آموزان گرفته شده است.

کشورهای غربی گفته‌‌اند که تصمیم طالبان زمانی رخ داد که دختران مشتاق پس از هفت ماه به سمت مکاتب می‌رفتند.

این کشورها گفته‌اند: «ما از طالبان می‌خواهیم که فوراً از این تصمیم که عواقبی فراتر از آسیب برای دختران افغان خواهد داشت، عقب نشینی کنند.»

امریکا و متحدانش هشدار داده‌اند که بدون تغییر تصمیم طالبان، چشم‌انداز افغانستان برای انسجام اجتماعی، رشد اقتصادی و تمایل شهروندان این کشور در خارج برای برگشت، آسیب می‌بیند.

کشورهای غربی افزوده‌اند که بستن مکاتب تأثیر اجتناب‌ناپذیری بر چشم‌انداز طالبان برای کسب حمایت و مشروعیت سیاسی در داخل یا خارج از کشور نیز خواهد داشت.

این کشورها تأکید کرده‌اند که هر شهروند افغانستان، اعم از دختر یا پسر، مرد یا زن، از حق برابر برای تحصیل در تمام سطوح، در تمام ولایت‌ها کشور برخوردار هستند.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی دیروز (چهارشنبه، ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده است که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.

این تصمیم واکنش‌های منفی گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است.