اتحادیه‌ی «صلصال»: در هیچ کشور اسلامی مکاتب به‌روی دختران بسته نیست

اتحادیه‌ی مدنی و فرهنگی «صلصال» در اعتراض به بستن مکاتب متوسطه و لیسه به‌روی دختران در افغانستان، از جامعه‌ی جهانی خواسته است که به طالبان اعتماد نکند و علیه این گروه تحریم‌های سیاسی و فشارهای دیپلماتیک وضع کند.

این اتحادیه که متشکل مهاجرین افغانستان در سویدن است، امروز (شنبه، ۶ حمل) با نشر بیانیه‌ای گفته است که ‌حکومت طالبان با عقب‌نشینی از تصمیم خود مبنی بر بازگشایی تمام مکاتب دخترانه، مشخص کرد که مانند دوره‌ی قبلی سلطه‌ی‌شان، با تحصیل دختران مشکل دارند.

اتحادیه‌ی صلصال افزوده است در حالی که طالبان سیاست‌های‌شان را با ارجاع به شریعت اسلامی توجیه می‌کنند، اما «واقعیت این است که در هیچ کشور اسلامی مکاتب به‌روی دختران بسته نیست».

این اتحادیه گفته است که تعریف طالبان از دین ریشه در «اندیشه‌های بنیادگرایانه‌ی‌ مبتنی بر آپارتاید جنسیتی این گروه دارد».

در بیانیه‌ی اتحادیه‌ی مدنی و فرهنگی «صلصال» آمده است: «ممانعت طالبان از حق کار و تحصیل بانوان و دختران، تفکیک محیط آموزشی بر ‌مبنای جنسیت و مسدودنگه‌داشتن دروازه‌های مکاتب به‌روی دختران، مصداق روشن دیدگاه تبعیض‌آمیز آنان بر ‌مبنای جنسیت است».

این اتحادیه افزوده است که «چشم‌پوشی از حقوق اساسی نیمی از مردم افغانستان نقض فاحش و آشکار حقوق بشر از جانب طالبان است».

اتحادیه‌ی صلصال اضافه کرده است که طالبان در حالی دست به چنین تصمیمی زده‌اند که به‌دنبال عادی‌سازی روابط‌ با جامعه‌ی جهانی‌ و به شناسایی حکومت شان هستند.

این اتحادیه از جامعه‌ی جهانی، به‌خصوص دولت سویدن خواسته است که برای حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر در افغانستان، به‌جای اعتماد به طالبان با وضع تحریم‌های سیاسی و فشارهای دیپلماتیک، این گروه را به قبول واقعیت‌های امروز وادار کند.

اتحادیه‌ی صلصال تأکید کرده است که افغانستان امروز با تحصیل دختران و با اشتغال بانوان به کشوری امن‌‌تر، مرفه‌‌تر و انسانی‌تر تبدیل خواهد شد.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی هفته گذشته، روز چهارشنبه ( ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

این تصمیم واکنش‌های منفی گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است.

امروز گروهی از دانش‌آموزان و آموزگاران و فعالان حقوق زن در کابل در اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب متوسطه و لیسه به‌روی دختران، تظاهرات کردند و خواستار بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم شدند. زنان معترض شعار «ما درس می‌خواهیم، ما نان می‌خواهیم، ما کار می‌خواهیم» را سر می‌دادند و خواستار عدالت شدند. یکی از این معترضان پلاک کاردی با پیامی «خاک پاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر» را با خود حمل می‌کرد.