اطلاعات روز

گراندی خواهان حمایت جامعه جهانی از مهاجرین افغانستان در کشورهای همسایه شد

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خواستار ادامه‌ی حمایت جامعه جهانی از آوارگان و پناهندگان افغانستان در کشورهای همسایه‌ی این کشور شده است.

گراندی شب گذشته (جمعه، ۱۲ حمل) در تویتی نوشته است که کمک‌کنندگان روز پنج‌شنبه در مقابل ۴.۴ میلیارد دالر درخواست سازمان ملل برای رسیدگی به بحران بشری افغانستان، متعهد به کمک ۲.۴ میلیارد دالر شده‌اند.

او تأکید کرده است که جامعه جهانی باید به مشارکت در افغانستان و حمایت از مردم این کشور ادامه دهند.

سازمان ملل پیشتر برای رسیدگی به بحران بشری افغانستان، خواستار کمک ۴.۴ میلیارد دالری شده بود. در نشست روز پنج‌شنبه به‌دلیل آنچه که «دلسردی از عملکرد طالبان به ویژه در مورد بستن مکاتب دخترانه» خوانده شده، تنها حدود نیمی از پول درخواستی سازمان ملل، تعهد شده است.

بریتانیا ۲۸۶ میلیون پوند (۳۷۵ میلیون دالر)، آلمان ۲۰۰ میلیون یورو (بیش از ۲۲۱ میلیون دالر)، اتحادیه اروپا ۱۱۳ میلیون یورو (۱۲۸ میلیون دالر)، امریکا ۲۰۴ میلیون دالر، قطر ۲۵ میلیون دالر و برخی کشورهای دیگر در این نشست به کمک بشردوستانه به مردم افغانستان متعهد شده‌اند. پاکستان، همسایه‌ی جنوب‌شرقی افغانستان در این نشست کمک نقدی به مردم افغانستان را متعهد نشده است.

کشورهای کمک‌کننده گفته‌اند که این کمک قرار است در اختیار آژانس‌های سازمان ملل قرار می‌گیرد و هرگز به طالبان داده نخواهد شد.