ثبت‌نام آنلاین پاسپورت

ثبت‌نام آنلاین پاسپورت و توزیع آن امروز از سر گرفته می‌شود

طبق اعلام ریاست عمومی پاسپورت قرار است امروز (سه‌شنبه، ۱۶ حمل) ثبت‌نام آنلاین پاسپورت و توزیع آن در تمام ولایت‌ها آغاز شود.

این ریاست در اطلاعیه‌ای گفته است که متقاضیان پاسپورت از هر ولایتی که باشند می‌توانند فورم پاسپورت را از طریق سایت خانه‌پُری و مطابق به تاریخی که در فورم آنلاین ذکر شده، به ریاست عمومی پاسپورت مراجعه کنند.

این درحالی است که تا کنون سایت برای ثبت‌نام آنلاین پاسپورت فعال نشده و همچنین گفته می‌شود که در برخی از ولایت‌ها نیز اداره پاسپورت فعال نشده است.

روند صدور و طی مراحل اسناد متقاضیان پاسپورت در اواخر ماه حوت سال گذشته خورشیدی در مرکز و ولایت‌ها متوقف شد.

این اداره در زمان حکومت طالبان چندین‌بار متوقف و بازگشایی شده است. از جانب دیگر، افزایش بیکاری و بحران اقتصادی، مهاجرت گسترده‌ای شهروندان را در پی داشته و به این دلیل شمار متقاضایان پاسپورت افزایش یافته است.

برای اولین بار طرح ثبت‌نام آنلاین پاسپورت و دریافت پاسپورت توسط پُست سریع، به‌صورت آزمایشی روز پنج شنبه، ۲۴ جدی سال ۱۳۹۴، با حضور مقام‌های ارشد دولتی در کابل آغاز شد.

این طرح از سوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی آماده شده و از سوی کابینه نیز تصویب شد.

تفاهم‌نامه اجرای این طرح میان وزارت‌های داخله، مخابرات و مالیه امضا شد. این طرح به‌صورت مشترک توسط وزارت مخابرات، ریاست پاسپورت و بانک مرکزی مسولیت تطبیق آن را به عهده دارند.

این طرح که در قدم اول در کابل آغاز شد و در قدم دوم و سوم در ولایت‌ها و ولسوالی‌ها نیز عملی شد، ریاست پاسپورت در نظر دارد تا متقاضیان برای دریافت پاسپورت به‌صورت آنلاین فورم خانه پوری کنند و توزیع پاسپورت نیز از طریق ریاست افغان پُست صورت می‌گیرد.

براساس این طرح متقاضیان در سراسر کشور به شکل آنلاین برای دریافت پاسپورت ثبت‌نام کرده می‌توانند. پس از طی مراحل اسناد، مدارک و پرداخت هزینه مشخص، می‌توانند در مدت سه الی چهار روز از نزدیک‌ترین پسته‌خانه محل زندگی شان پاسپورت خود را دریافت کنند.