شفاخانه درمان افراد معتاد به مواد مخدر در غور

تعطیلی شفاخانه‌ی ترک اعتیاد غور؛ حضور معتادان در جاده‌ها و سرقت اموال مردم

شماری از باشندگان و فعالان مدنی غور از افزایش حضور معتادان خیابانی در شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت انتقاد می‌کنند. به گفته‌ی آنان، توقف فعالیت شفاخانه‌ی ترک اعتیاد این ولایت، سبب افزایش معتادان خیابانی شده است.

فضل احمد یک تن از باشندگان غور به روزنامه اطلاعات روز گفت که حضور معتادان در جاده‌ها، مخروبه‌ها و تونل‌های شهر فیروزکوه به‌گونه چشم‌گیر افزایش یافته است و آنان دست به‌دزدی وسایل خانه‌های مردم می‌زنند.

عبدالبصیر یکی دیگر از شهروندان شهر فیروزکوه نیز از افزایش معتادان در این شهر انتقاد می‌کند و از مسئولان محلی طالبان می‌خواهد که مرکز ترک اعتیاد این ولایت را هرچه زودتر فعال کنند.

او می‌گوید افراد معتاد موتورسایکل‌اش را دزدیده‌اند. عبدالبصیر گفت: «در این اواخر معتادان در شهر فیروزکوه به‌گونه‌ای چشم‌گیر افزایش یافته است… چون این افراد سبب ایجاد بی‌بندوباری در جامعه می‌شوند.»

فعالان مدنی غور هم فقر، تنگدستی و نبود کار را دلایل روی‌آوردن جوانان به مواد مخدر می‌دانند.

امان‌الدین طارق از فعالان مدنی غور از فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان درباره‌ی ممنوعیت کشت و قاچاق مواد مخدر استقبال می‌کند؛ اما می‌گوید که امسال به‌گونه بی‌پیشینه‌ای در این ولایت کوکنار کشت شده است. با این وجود، به گفته‌ی او احتمال افزایش آمار معتادان مواد مخدر در غور وجود دارد.

طارق از طالبان می‌خواهد که فرمان ممنوعیت کشت و قاچاق مواد مخدر را به‌گونه جدی تطبیق کرده و برای درمان معتادان هم توجه جدی کنند.

این فعال مدنی خواستار فعال‌شدن هرچه‌زودتر شفاخانه‌ی ترک اعتیاد غور است.

مسئولان شفاخانه‌ی معتادان ولایت غور می‌گویند که فعالیت «بخش بستری» این مرکز از سه ماه به‌این طرف متوقف است و معتادان دوره ۴۵ روزه درمان را در خانه‌های شان سپری می کنند.

محمدعمر لعل‌زاد، مسئول شفاخانه‌ی ترک اعتیاد غور گفت که هفته دو بار برای معتادان ادویه تجویز می‌شود.

او گفت: «بخش بستری این شفاخانه از ماه جدی سال گذشته به‌این‌سو به‌دلیل عدم موجودیت مواد اعاشوی غیر فعال شده است، اما در شفاخانه ادویه کافی موجود است، ما مشکلات شفاخانه را به مرکز گزارش دادیم و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک این مرکز فعال شود».

در همین حال مقام‌های محلی طالبان برای ولایت غور وعده بازگشایی هرچه‌زودتر مرکز ترک اعتیاد این ولایت را می‌دهند.

عبدالستار موفق، رییس صحت عامه طالبان در غور می‌گوید که مشکلات شفاخانه‌ی تداوی معتادان این ولایت را با وزارت صحت عامه و دونرها شریک ساخته و به‌زودی فعال خواهند شد.