اطلاعات روز

ایران: شناسایی طالبان منوط به تشکیل دولت فراگیر است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته است که کشورش شناسایی حکومت سرپرست طالبان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان می‌داند.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، او این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با فواد حسین، وزیر امور خارجه‌ی عراق در تهران مطرح کرده است.

او گفته است که با همتای عراقی خود درباره‌ی آخرین تحولات افغانستان صحبت کرده است: «ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم.»

دولت فراگیر یکی از شروط سایر کشورها و جامعه جهانی برای شناسایی دولت طالبان است؛ دولتی که هشت ماه از استقرار آن بر کابل می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشوری آن‌را به رسمیت نشناخته است. مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق بشر از شرایط دیگر کشورها برای شناسایی دولت طالبان عنوان می‌شود.

وزیر خارجه‌ی ایران با اشاره به اعتراضات شهروندان افغانستان در واکنش به نشر ویدیوها مبنی بر آزار و اذیت مهاجرین افغانستانی در ایران، این ویدیوها را توطئه خوانده و گفته است که «دشمنان مشترک دو ملت ایران و افغانستان قادر نخواهند بود که با توطئه‌افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند».

معترضان در هرات درب ورودی کنسولگری ایران را به آتش کشیده و به طرف این ساختمان سنگ پرتاب کرده‌اند. ایران در واکنش به این اقدام، خدمات کنسولی خود در افغانستان را تعطیل و کاردار سفارت این کشور در تهران را نیز احضار کرد.

در کابل اما دیروز شماری از شهروندان کشور در برابر ورودی سفارت ایران گُل پاشیدند و از میزبانی ایران از مهاجران افغانستان تقدیر کردند.