اطلاعات روز

رسانه هندی: بازار قاچاق سلاح در مرزهای افغانستان و پاکستان در حال رونق‌گرفتن است

یک رسانه‌ هندی در گزارشی به نقل از انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت نوشته است که سلاح‌هایی که در اختیار طالبان قرار گرفته در حال قاچاق به پاکستان است.

به نوشته این رسانه، ممکن است این سلاح‌ها در درگیری‌های مرزی علیه هند مورد استفاده قرار گیرد.

انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت که در کانادا مستقر است، گفته که «طالبان اصرار داشته‌اند که بررسی‌های امنیتی مناسب برای جلوگیری از هرگونه قاچاق اسلحه وجود دارد».

اما رسانه «دی استتسمین» (The Statesman) به نقل از انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت نوشته است که خلاف ادعای طالبان مبنی بر جلوگیری از قاچاق سلاح، بازار تسلیحات در مرزهای پاکستان در حال رونق است و «سلاح‌هایی که به پاکستان قاچاق می‌شوند در نهایت در درگیری‌های فرامرزی علیه هند مورد استفاده قرار می‌گیرند و راه خود را به هند باز می‌کنند».

انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت هشدار داده است که اگر پاکستان قاچاق غیرقانونی اسلحه را کنترل نکند، «باید بهای هنگفتی را بپردازد».

به‌گفته‌ی این انجمن، زمانی که سازمان‌های جدایی‌طلب و تروریستی که در خاک پاکستان فعالیت می‌کنند، در مقیاس وسیع به این سلاح‌ها دست پیدا کنند، ابتدا خود این کشور آسیب خواهد دید.

در آگست ۲۰۲۱ میلادی بسیاری از تجهیزات و تسلیحات نظامی امریکایی ارتش افغانستان به دست طالبان افتاد.

رسانه هندی «دی استتسمین» نوشته است که دلالان اسلحه به‌طور علنی تسلیحات و لوازم نظامی ساخت ایالات متحده را در دکان‌ها معامله می‌کنند.

به نوشته این رسانه، قاچاق‌چیان سلاح‌ها را از پایگاه‌های متروکه ارتش افغانستان جمع‌آوری می‌کنند و از سربازان دولت [پیشین] افغانستان و جنگ‌جویان طالبان به دست می‌آورند. این سلاح‌ها بیشتر در بازارهای اسلحه در مناطق قبیله‌ای مرز افغانستان و پاکستان فروخته می‌شود.

انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت گفته است که قاچاق‌چیان اسلحه در داخل مرزهای پاکستان بازار پررونقی دارند. طبق این گزارش، این سلاح‌ها از افغانستان با کامیون‌های حامل میوه و سبزیجات به پاکستان قاچاق می‌شود.

به گفته‌ی این انجمن، گذرگاه مرزی تورخم از ورودی‌های اصلی است که اسلحه از طریق آن قاچاق می‌شود. سلاح‌های قاچاقی از طریق تورخم (خیبر پختونخوا)، چمن (بلوچستان)، غلام خان (وزیرستان شمالی) و گذرگاه نوا (باجور) به پاکستان وارد می‌شوند.

پیش از این هم گزارش‌هایی درباره‌ی قاچاق سلاح از افغانستان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان منتشر شده بود، اما طالبان این گزارش‌ها را تکذیب کرده بودند. این گروه بارها از بازداشت افرادی به اتهام چاقاچ سلاح نیز خبر داده است.