عکس: AFP VIA GETTY IMAGES

ادعای حضور طالبان پاکستانی در افغانستان؛ پاکستان به طالبان هشدار داد

حکومت پاکستان به طالبان در افغانستان «درباره‌ی پناه‌دادن به شبه نظامیان طالبان پاکستانی» در این کشور هشدار داده‌ است.

این هشدار پس از حملات نظامیان پاکستانی به ولایت‌های خوست و کنر در شرق افغانستان صورت گرفته که منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان شده است.

به گزارش روزنامه‌ی واشنگتن‌پست، پاکستان تاکنون این حملات را تأیید نکرده است و در عین حال، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی این کشور امروز (یک‌شنبه، ۲۸ حمل) طالبان را به خاطر انجام «کم‌کاری برای جلوگیری از استفاده شبه نظامیان طالبان پاکستانی از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان محکوم کرده است».

عاصم افتخار مدعی شده است که «تروریست‌ها با مصونیت از مجازات از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌ها در داخل پاکستان استفاده می‌کنند».

این در حالی است که خود پاکستان در ۲۰ سال اخیر متهم به پناه‌دادن به جنگجویان طالبان افغانستان بوده است.

همچنین از زمان تصرف کابل توسط طالبان، اسلام‌آباد برای تعامل با دولت این گروه، جهان را تحت فشار قرار داده است.

با این حال، مشخص نیست که آیا شهباز شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان، به‌اندازه عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور از طالبان افغانستان حمایت می‌کند یا خیر.

از سویی هم پاکستان در حالی درباره‌ی فعالیت طالبان پاکستانی در افغانستان به طالبان هشدار می‌دهد که این گروه به پاکستان در مورد ادامه حملات این کشور به خاک افغانستان هشدار داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در تویتی حملات اخیر پاکستان را «ظالمانه» خوانده و قویاً تقبیح کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در تویتی هشدارآمیز از پاکستان خواسته است که «دیگر چنین اشتباه» را تکرار نکند.

او نوشته است: « [حکومت طالبان] بر پاکستان صدا می‌کند که حوصله افغان‌ها را در چنین مسائل نه آزمایند و دیگر چنین اشتباه را تکرار نکند، ورنه (و اگر نه) پیامد بدی خواهد داشت.»

مجاهد تأکید کرده است که همه مسائل باید از طریق سیاسی حل شود.

منابع محلی می‌گویند، نظامیان پاکستانی بامداد روز شنبه (۲۷ حمل) مناطق مرزی افغانستان در ولایت‌های خوست و کنر را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که تنها در حملات هوایی پاکستان به چهار روستا در ولسوالی «سپیره» خوست، دست‌کم ۳۰ غیرنظامی به‌شمول زنان و کودکان جان باخته‌اند. منابع مستقل تاکنون این آمار را تأیید نکرده‌اند.

یک منبع محلی که خواست هویت‌اش فاش نشود به اطلاعات روز نیز گفت که در این حملات دست‌کم ۲۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که این حملات مناطق آوارگان وزیرستانی را هدف قرار داده است.

در ولایت کنر منابع محلی می‌گویند که در حملات توپخانه‌ای پاکستان در ولسوالی شلتن این ولایت، هم شش نفر به‌شمول یک زن و پنج کودک جان باخته‌اند. برخی از ساکنان محل می‌گویند که این حملات نیز توسط هواپیما انجام شده است.