معترضان در قندهار: طالبان به حملات پاکستان پاسخ دهند

شماری از باشندگان قندهار در اعتراض به حملات پاکستان به‌ ولایت‌های خوست و کنر، تظاهرات کردند و «شعار مرگ بر پاکستان» را سر دادند.

این تظاهرات امروز (دوشنبه، ۲۹ حمل) برگزار شد. معترضان حملات پاکستان را تجاوز به خاک افغانستان خواندند و خواستار توقف این حملات شدند.

احمدولی سیرت، یکی از معترضان به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان باید پاکستان را پاسخگو کنند. او می‌گوید که پاکستان همیشه به افغانستان تجاوز کرده است؛ اما این تجاوزات بی‌پاسخ مانده است.

ضیاء اتل یکی دیگر از معترضان که شعارهای ضد پاکستانی سر می‌داد، از دولت طالبان خواست که به هر طریق ممکن به نیروهای پاکستانی پاسخ دهد.

او گفت: «هیچ مداخله اطلاعات خارجی در افغانستان را نمی‌پذیریم. ما ضعیف هستیم، اما از هیچکس نمی‌ترسیم. هر چه باشد، انتقام افغان‌های خود را از پاکستان خواهیم گرفت.»

یکی از معترضان می‌گوید که جامعه‌ی بین‌المللی هم باید پاکستان را در برابر حملات‌اش به افغانستان پاسخ‌گو قرار دهد.

او می‌افزاید که در حال حاضر نه جامعه‌ی جهانی از پاکستان پرسان می‌کند، نه هم طالبان در قبال آن کشور پالیسی روشن دارند.

حملات اخیر پاکستان به‌ خانه‌های مسکونی در امتداد خط دیورند، روابط طالبان با اسلام‌آباد را تیره کرده است؛ درحالی که پاکستان یکی از حامیان اصلی این گروه دانسته می‌شود. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به پاکستان هشدار داده است که صبر «افغان‌ها» را نیازماید.

از جانب دیگر، حکومت پاکستان طالبان را متهم کرده که در جلوگیری از استفاده خاک افغانستان توسط طالبان پاکستانی کوتاهی کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان مدعی شده است که «تروریست‌ها با مصونیت از مجازات از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌ها در داخل پاکستان استفاده می‌کنند».

این وزارت ضمن هشدار به طالبان درباره‌ی پناه‌دادن به طالبان پاکستانی، از کابل خواسته است که امنیت مرزها را بگیرد.

گفتنی است که حکومت پاکستان تاکنون حملات به اهداف غیرنظامی در خاک افغانستان را تأیید نکرده است.

منابع محلی می‌گویند، این حملات سحرگاه روز شنبه (۲۷ حمل) به چند روستا در ولسوالی «سپیره» خوست و «شلتن» کنر انجام شده و خانه‌های مسکونی در امتداد مرز هدف قرار گرفته‌اند.

مقام‌های طالبان به رسانه‌های خارجی گفته‌اند که تعداد کشته‌های حملات هوایی ارتش پاکستان به بخش‌های از ولایت‌های خوست و کنر در شرق افغانستان، به دست‌کم ۴۷ نفر رسیده است. گفته شده که قربانیان این حملات عمدتاً زنان و کودکان هستند.