سیلاب در دایکندی

سیلاب برای باشندگان ولسوالی کیتی دایکندی خسارات هنگفت مالی بر جای گذاشت

بارش ناگهانی باران همراه با توفان شدید از روز گذشته بدینسو باعث سرازیرشدن سیلاب در ساحات مختلف منطقه‌ی کیسو ولسوالی کیتی دایکندی شده و خسارات هنگفت مالی را برای باشندگان محل وارد کرده است.

علی‌گوهر شجاعی، رییس شورای انکشافی روستای «شروع کیسو» به روزنامه اطلاعات روز گفت که تا کنون آمار دقیق از میزان خسارات به‌دلیل بارندگی و مسدودبودن راه‏های مواصلاتی وجود ندارد، اما براساس گزارش های اولیه؛ صدها جریب زمین زراعتی، ده‌ها کیلومتر سرک، صدها اصله نهال مثمر و غیرمثمر تخریب و چندین راس مواشی از بین رفته است.

حمزه یکی دیگر از باشندگان محل گفت که خشک‌سالی‌های پیاپی باعث کاهش شدید محصولات زراعتی و باغی در این ساحات شده اند، اما سیلاب دو روز اخیر اندک زراعت مردم را نیز با خود برده است.

او افزود: «در کنار این‌که گندم‌های زراعتی مردم زیر گل‌ولای شده‌، توفان شدید نیز باعث از بین رفتن خوشه‌های گندم شده است.»

این باشنده‌ی ولسوالی کیتی دایکندی می‌گوید که سالانه حدود ۳ خروار گندم از زمین‌های زراعتی خود برداشت می‌کرد، اما حالا سیلاب ۷۰ درصد محصولات زراعتی وی را تخریب و از بین برده است.

روح‌الله حسینی یکی از جوانان روستای کیسو می‌گوید که تمام منبع عایداتی مردم محل از دریچه زراعت و مالداری حصول می‌شود، اما سیلاب روزهای اخیر اکثریت کشت و زراعت مردم را تخریب کرده است.

او تاکید می‌کند که نهادهای امدادرسان و اداره محلی دایکندی باید به زودترین فرصت هیاتی را جهت بررسی میزان خسارات به ساحه اعزام و سپس کمک‌های فوری به باشندگان محل برسانند.

 با این حال، منابع به روزنامه اطلاعات روز تایید می‏کنند که در شماری دیگر از ولسوالی‌های دایکندی نیز سیلاب سرازیر شده، اما از میزان خسارات احتمالی آنها آمار دقیق در دست نیست.

قابل ذکر است که تا کنون مقام‌های محلی طالبان در دایکندی در پیوند به سرازیر شدن سیلاب و خسارات ناشی از آن و همچنین برنامه‌های حمایتی از سیلاب‌زدگان ابراز نظر نکرده‏اند.