نسل‌کشی هزاره‌ها

کارزار تویتری؛ «نسل‌کُشی هزاره‌ها را متوقف کنید»

در پی افزایش حملات مرگبار علیه هزاره‌ها، کاربران شبکه‌‌ی اجتماعی تویتر کارزاری را برای توقف «نسل‌کُشی» هزاره‌ها به‌راه انداخته‌اند. این کارزار با هشتگ «#StopHazaraGenocide» یا (نسل‌کُشی هزاره‌ها را متوقف کنید) به پیش برده می‌شود.

درحالی که از آغاز موج تازه‌ی این کارزار، چند ساعت می‌گذرد، تا کنون بیش از ۷۲ هزاربار تویت شده و هشتگ « #StopHazaraGenocide به یکی از موضوعات داغ تویتر تبدیل شده است.

داوود ناجی از فعالان سیاسی و از امضاءکنندگان نامه‌ای که به رهبران جهان برای حفاظت از هزاره‌ها در برابر نسل‌کُشی نوشته شده، در تویتی نوشته است که کشتن هزاره‌ها در مکتب، مسجد، کورس، کلپ ورزشی، چیزی جز نسل‌کُشی و تصمیم به حذف کامل نیست.

بهار مهر، از تحلیل‌گران سیاسی با پیوستن به کارزار توقف نسل‌کُشی هزاره‌ها گفته است که پرونده نسل‌کُشی هزاره‌ها در افغانستان باید توسط محاکم بین‌المللی تهیه ‌و دنبال شود. او گفته است که عاملان و هم‌دستان پیدا و پنهان این جنایات شناسایی، تحریم و محاکمه شوند.

مهر نوشته است: «جهان نباید در این زمینه بی‌تفا‌وت بماند و به یک اعلامیه رفع مسئولیت کند. این نسل‌کُشی فورا متوقف شود.»

برخی از کاربران تویتر خواستار شناسایی حملات علیه هزاره‌ها به‌عنوان نسل‌کُشی شده‌اند.

در تازه‌ترین حمله علیه هزاره‌ها، امروز مسجدی در مزارشریف هدف یک حمله مرگبار قرار گرفته است. براساس آمار منابع معتبر، شمار تلفات این حمله به ۳۷ کشته و بیش از۶۰ زخمی رسیده است.

گروه داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

روز سه‌شنبه نیز سه انفجار در منطقه هزاره‌نشین برچی کابل یک آموزشگاه و یک مکتب را هدف قرار داد که در نتیجه ده‌ها دانش‌آموز کشته و یا زخمی شدند.

در سال‌های گذشته هم مراکز آموزشی و مساجد شیعیان هدف قرار گرفته‌اند. از دید فعالان این حملات مصداق «نسل‌کُشی» و جنایت علیه بشریت است.

به‌تازگی جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشری هزاره در نامه‌‌ی سرگشاده به سازمان ملل و رهبران جهان، از آنها خواسته‌اند که در حمایت از هزاره‌های افغانستان که با «نسل‌کُشی»، آزار و اذیت و جنایات علیه بشریت مواجه هستند، اقدامات پیشگیرانه و مؤثر انجام دهند.

در این نامه آمده است که حملات اخیر غرب کابل و حملات مشابه در سال‌های گذشته، مشخصه عناصر جنایت «نسل‌کُشی» است. در این نامه آمده ست: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که در به رسمیت‌شناختن و محکومیت نسل‌کُشی هزاره‌ها در کنار جامعه هزاره بایستد.»

آنان در این نامه در عین حال گفته‌اند که تا کنون هیچ یکی از «جنایات انجام‌شده» علیه هزاره‌ها مورد بررسی قرار نگرفته و  هیچ اقدامی در جهت عدالت برای قربانیان و خانواده‌ها انجام نشده است.

آنان تأکید کرده‌اند که براساس قوانین و عرف بین‌المللی، جامعه بین‌المللی موظف است تا از هزاره‌ها در برابر جنایات «نسل‌کُشی»، جنایات علیه بشریت و آزار و اذیت‌های سیستماتیک محافظت کند.

در این نامه آمده است: «ما از سازمان ملل متحد و شورای امنیت می‌خواهیم که در مورد افغانستان نشستی برگزار کنند و به‌طور خاص در مورد حمایت از مردم هزاره که در معرض «نسل‌کُشی» هستند بحث کنند.»

آنان از پارلمان اروپا هم خواسته‌اند که کشتار هزاره‌ها در سال‌های ۱۸۹۲، ۱۹۹۸ و سه سال گذشته را به‌عنوان «نسل‌کُشی» مردم هزاره افغانستان اعلام کند.

فعالان از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خواسته‌اند که در محکومیت حملات علیه‌ هزاره‌ها با ذکر صریح این حملات به‌عنوان جنایت‌علیه بشریت و «نسل‌کُشی» نشست ویژه‌ای برگزار کند. همچنین آنان از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته‌اند که تحقیقات خود را در افغانستان آغاز کند.