اعضای پارلمان بریتانیا: هزاره‌ها با خطر جدی نسل‌کُشی مواجه هستند

اعضای پارلمان بریتانیا با نشر نتایج یک تحقیق گفته‌اند که هزاره‌های افغانستان در معرض خطر جدی نسل‌کشی «از سوی طالبان و شاخه خراسان داعش قرار دارند».

این تحقیق توسط پنج عضو مجلس اعیان و مجلس عوام بریتانیا و تیمی از کارشناسان «برای آشکار کردن جنایات و تأمین عدالت برای هزاره‌ها در افغانستان و پاکستان انجام شده است.

گزارش این تحقیق تحت عنوان «وضعیت هزاره‌ها در افغانستان» دیروز (شنبه، ۱۲ سنبله) منتشر شده است.

در این گزارش آمده است هنگامی که طالبان در سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را بدست گرفتند، به‌طور قابل توجهی بر وضعیت هزاره‌ها تأثیر گذاشته و پیشرفت ۲۰ ساله برای رسیدگی به تبعیض که علیه این جامعه قومی انجام شده را معکوس کرده است.

به نقل از این گزارش، در پی بازگشت طالبان به قدرت، هزاره‌ها در سراسر افغانستان با اعمال خشونت‌آمیز و وحشت مواجه شده‌اند.

در گزارش اعضای پارلمان بریتانیا آمده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۲، صدها نفر از اعضای جامعه هزاره در حملات هدفمند کشته و تعداد زیادی زخمی شده‌اند.

در گزارش گفته شده است در حالی که شواهد روشنی از جنایات شدید علیه هزاره‌ها وجود دارد، اما «به احتمال بسیار زیاد این تنها نوک کوه یخ است».

در ادامه گزارش آمده است که با توجه به این‌که خطر جدی نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان وجود دارد، دولت‌ها باید در راستای تعهدات خود مطابق ماده اول کنوانسیون نسل‌کشی، برای جلوگیری از آن اقدام کنند.

در گزارش از دولت بریتانیا خواسته شده است که از وضعیت هزاره‌ها نظارت و شواهد جنایات را جمع‌آوری و حفظ کنند.

گفته شده که دولت بریتانیا ارزیابی کند که آیا جوامع هزاره به کمک‌های بشردوستانه‌ی ارائه‌شده توسط بریتانیا دسترسی دارند یا خیر.

اعضای پارلمان بریتانیا از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته‌اند که اطمینان حاصل کند که وضعیت هزاره‌ها به‌طور کامل بررسی و شواهد جنایات علیه این جامعه حفظ می‌شود.

آنان خواسته‌های مشابه را از سازمان ملل نیز مطرح کرده و گفته است که این سازمان اطمینان حاصل کند که هزاره‌ها از کمک‌های بشردوستانه برخوردار می‌شوند.