سرگئی لاوروف

لاوروف: اگر طالبان دولت فراگیر تشکیل دهند، روسیه این گروه را به رسمیت می‌شناسد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه می‌گوید که اگر طالبان یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان تشکیل دهند، روسیه می‌خواهد به سمت شناسایی کامل این گروه حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای لاوروف این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، ۶ ثور) در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت‌وگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مسکو مطرح کرده است.

او گفته است: «ما می‌خواهیم برای به رسمیت‌شناختن کامل دیپلماتیک مقامات جدید در افغانستان کار کنیم. با این درک که آنها به عهد خود عمل خواهند کرد و یک حکومت فراگیر را نه تنها از منظر قومی، [بلکه از نظر] اعتقادی تشکیل دهند.»

لاوروف افزوده است که در حال حاضر همه اعضای حکومت طالبان از نظر سیاسی، عضو این گروه است. او افزوده است که فراگیری دولت طالبان حرکت بعدی روسیه را تعیین می‌کند.

وزیر خارجه‌ی روسیه افزوده است که این کشور با سایر نیروهای سیاسی در افغانستان از جمله حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین نیز کار می‌کند.

او گفته است: «آنها (کرزی و عبدالله) به گفت‌و‌گو با طالبان علاقه‌مند هستند… ما آنها را تشویق می‌کنیم که این گفت‌وگو را راه‌اندازی و به‌طور اساسی ادامه دهند.»

لاورف اضافه کرده است که روسیه و طالبان تماس‌های منظمی از طریق سفارتخانه‌‌های خود دارند و مسائل همکاری اقتصادی را در کنار موضوعات دیگر در نظر می‌گیرند.

روسیه از جمله کشورهایی است که سفارت افغانستان در مسکو را به طالبان واگذار کرده است. این کشور اما همانند سایر کشورهای جهان، تاکنون به‌‌گونه‌ی رسمی طالبان را به‌ رسمیت نشناخته است. شماری از کشورهای منطقه اما دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *