عکس: ایرنا

ایران از آغاز روند سرشماری و شناسایی مهاجرین افغانستانی خبر داد

احمد وحیدی، وزیر داخله‌ی ایران گفته است که در پی ورود موج اخیر مهاجران افغانستان به آن کشور، سرشماری و شناسایی همه‌ی مهاجران «به‌طور جدی» در دستور کار این وزارت قرار گرفته است.

او امروز (پنج‌شنبه، ۸ ثور) در حاشیه‌ی نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که یکی از مشکلات اخیر ورود اتباع افغانستان به ایران، شناسایی آن‌ها است.

وحیدی افزوده است: «مسأله‌ی کنونی شناسایی مهاجران افغان به داخل مرزهای ایران است که این اقدام بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ به‌ویژه این‌که جمهوری اسلامی ایران راهبرد و استراتیژی‌ها و برنامه‌هایی درباره‌ی مسایل مختلف اقتصادی دارد که نشناختن آن‌ها هم برای ما و هم برای مهاجران افغان مشکل ایجاد می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران-ایرنا، وحیدی تأکید کرده است که مهاجرین باید به دفاتری که برای ثبت مشخص شده، مراجعه کنند.

او گفته است: «از همه‌ی مهاجران افغانی و همه‌ی اتباع دیگری که در ایران هستند به‌طور جدی خواستاریم تا در مهلت اعلام شده مراجعه کنند. اما اگر به هر دلیلی مراجعه نکنند، از دید ما این امکان وجود دارد که مهاجر تلقی نشوند و حتا ناچار می‌شویم سخت‌گیرانه رفتار کنیم.»

این مقام ایرانی افزوده است که به شهروندان افغانستانی که در این طرح شناسایی شرکت کنند، اقامت‌های موقت داده خواهند شد.

ایران از سال‌هایی دور به این طرف میزبان چند میلیون مهاجر افغانستانی است.

پس از تسلط طالبان، هزاران نفر از شهروندان کشور مهاجرت کردند که مقصد اکثریت آن‌ها کشورهای ایران و پاکستان بوده است. اخیراً ویدیوهایی از بدرفتاری ایرانیان با مهاجرین افغانستانی در این کشور منتشر شده بود که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. اما ایران این ویدیوها را کذب می‌دانند.