رهبر طالبان در پیام عیدی خود هیچ یادی از قربانیان حملات مرگبار اخیر نکرده است

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیام عیدی خود به موضوعات مختلف پرداخته، اما از قربانیان حملات مرگبار اخیر در کابل، بلخ و قندوز هیچ یادی نکرده است.

آخوندزاده در این پیام خود که امروز (جمعه، ۹ ثور) منتشر شده، گفته است که با تسلط طالبان بر افغانستان، امنیت در سراسر کشور تأمین و شعله‌های جنگ نیز خاموش شده است.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر چندین «جبهه‌ی ضد طالبان» اعلام موجودیت کرده و در شماری از ولایات حملاتی را نیز علیه این گروه راه‌اندازی کرده‌اند.

از سوی هم، رهبر طالبان درحالی از تأمین امنیت در کشور سخن گفته است که در بیش از یک هفته‌ی گذشته چندین حمله‌ی مرگبار در کابل، بلخ و قندوز انجام شده است که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

به تاریخ ۳۰ حمل سه انفجار در غرب کابل یک مرکز آموزشی و یک مکتب را هدف قرار داد. آمار دقیقی از تلفات این حملات منتشر نشد، اما برخی منابع مردمی کشته‌شدن بیش از ۳۰ نفر و زخمی‌شدن بیش از ۵۰ نفر را تأیید کردند. قربانیان این حملات اغلبا دانش‌آموزان بودند.

دو روز پس از انفجارهای غرب کابل، انفجار مرگباری در مسجد «سه دکان» متعلق به هزاره‌های شیعه در شهر مزارشریف رخ داد. در این حمله نیز بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.

در همین روز، انفجاری در مرکز قندوز نیز کارمندان میدان هوایی این ولایت را هدف قرار داد که تلفات آن سه کشته و ۱۱ زخمی گزارش شد.

همچنین به تاریخ دوم ثور، انفجاری در مسجد مولوی سکندر در ولسوالی امام‌صاحب ولایت قندوز رخ داد. طالبان تلفات این حمله را ۳۳ کشته و ۴۳ زخمی اعلام کرد، اما منابع مردمی به اطلاعات روز گفتند که در این رویداد دست‌کم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

چند روز پیش افراد مسلح شش کارگر هزاره را در مسیر شاهراه بلخ – سمنگان تیرباران کردند که از این جمله تنها یک نفر زنده مانده است.

همین طور، شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۸ ثور) دو انفجار در شهر مزارشریف دو عراده موتر مسافربری را هدف قرار داد. آمار ابتدایی تلفات این انفجارها ۱۱ کشته و ۱۸ زخمی اعلام شد، اما گزارش‌های تأییدناشده از کشته‌شدن بیش از ۳۰ نفر و زخمی شدن حدود ۲۰ نفر دیگر حکایت دارد.

اطلاعات روز تا زمان نوشتن این خبر موفق به تأیید آمار نهایی تلفات این رویدادها به‌صورت مستقلانه نشده است.

به استثنای انفجارهای روز اول ماه ثور در بلخ و قندوز، مسئولیت سایر رویدادهای هفته‌ی گذشته و هفته‌ی جاری را تا کنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.