انفجار در خانقاه صوفیان
SM

ایران: جریان افراط در افغانستان به شیعه و سنی رحم نمی‌کند

سفارت ایران در کابل در واکنش به حمله‌ی امروز به مسجد و خانقاه فرقه‌ی صوفیان در کابل گفته است که «جریان افراط» در انجام جنایت به هیچ فرد مسلمان، به‌شمول شیعه و سنی رحم نمی‌کند.

سفارت ایران ضمن محکوم کردن این حمله، همچنین ابراز امیدواری کرده است که حکومت سرپرست طالبان با تروریسم و افراط مبارزه و امنیت مردم افانستان را تأمین کند.

این درحالی است که عصر امروز (جمعه، ۹ ثور) یک مسجد و خانقاه فرقه‌ی صوفیان اهل سنت در ناحیه‌ی ششم شهر کابل هدف حمله قرار گرفت.

نوعیت این حمله تا کنون مشخص نشده، اما سید فاضل آغا، مسئول این خانقاه به خبرگزاری رویترز گفته است فردی که «احتمالا یک بمب‌گذار انتحاری بود، در مراسم ذکر به ما پیوست و انفجار صورت گرفت».

او همچنین گفته است که بیش از ۵۰ نفر در این حمله کشته شده‌اند. او افزوده است که برادرزاده‌هایش نیز در میان قربانیان این حمله شاملند. شاهدان عینی تلفات این حمله را بیش از ۷۰ کشته و ده‌ها زخمی اعلام کرده‌اند.

مسئولیت این حمله را تا کنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. طالبان این حمله را محکوم کرده و کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر را تأیید کرده‌اند. اطلاعات روز نتوانسته است به‌صورت مستقلانه آمار نهایی تلفات این حمله را تأیید کند.

این حمله واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است. سازمان ملل حمله به خانقاه صوفیان را تداوم حملات به اقلیت‌های قومی و مذهبی دانسته و نسبت به دوام آن ابراز نگرانی کرده است.

در کم‌تر از ده روز اخیر مکان‌های مزدحم مربوط به شیعیان و صوفیان به‌شمول مکتب، مسجد، موترهای مسافربری در کابل، بلخ و قندوز هدف حملات مرگبار قرار گرفته‌اند.