اطلاعات روز

افزایش خشونت در افغانستان؛ اتحادیه اروپا: ترور در هیچ دین و ایمانی جایی ندارد

اتحادیه اروپا در واکنش به حمله‌ی دیروز به یک خانقاه در کابل گفته است که افزایش خشونت در افغانستان یک نگرانی جدی برای شهروندان این کشور و جامعه‌ی جهانی است.

عصر دیروز (جمعه، ۹ ثور) خانقاه فرقه‌ی صوفیان در منطقه‌ی سه‌راهی علاءالدین در ناحیه‌ی ششم شهر کابل هدف انفجار قرار گرفت.

از تلفات این انفجار آمارهای متفاوت گزارش شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از ملا امام مسجد گزارش کرده است که در این حمله‌ بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند. همزمان، شاهدان عینی می‌گویند که بیش از ۷۰ نفر در این حمله کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. طالبان آمار تلفات را ۱۰ کشته و بیش از ۳۰ اعلام کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، این حملات را شنیع و بزدلانه خوانده و با خانواده‌های قربانیان غم‌شریکی کرده است.

این اتحادیه در ادامه گفته است که «ترور در هیچ دین و ایمانی جایی ندارد».

در بیانیه‌ی اتحادیه اروپا آمده است که افزایش شدید خشونت در افغانستان یک نگرانی جدی برای همه افغان‌ها و جامعه جهانی است.

این اتحادیه افزوده است که شهروندان افغانستان، اعم از زنان و دختران، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شایسته زندگی در امنیت با رعایت کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود هستند.

اتحادیه اروپا از طالبان خواسته است که امنیت شهروندان افغانستان را تضمین کنند و عاملان حملات را مورد بازخواست قرار دهند.

این اتحادیه افزوده است که اجرای سیاست‌ها و اقدامات موثر ضدتروریسم که خطر تروریسم را هم در داخل و هم خارج از قلمرو افغانستان ریشه‌کن می‌کند، ضروری است.

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان هم در واکنش به حمله دیروز گفته است که او حملات بیهوده و وحشتناک علیه افغان‌های بی‌گناه در هفته گذشته را محکوم می‌کند. او در تویتی نوشته است که این حملات باید پایان یابد و عاملان آن باید به دست عدالت سپرده شوند.

افغانستان در دو هفته اخیر روزهای خونینی را سپری کرده است. در حملاتی که مسئولیت بخشی از آن را گروه داعش به عهده گرفته، مساجد، مراکز آموزشی و تجمع شیعیان و همچنین دو خانقاه اهل سنت هدف قرار گرفته است.