تجلیل از روز جهانی آزادی مطبوعات
UNAMA

تجلیل از روز آزادی مطبوعات در کابل؛ یونسکو درباره‌ی‌ بازداشت خبرنگاران ابراز نگرانی کرد

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که همراه با یونسکو از روز جهانی آزادی مطبوعات در مراسمی در کابل تجلیل کرده است.

در این مراسم که امروز (شنبه، ۱۰ ثور) برگزار شده، شماری از خبرنگاران و مدافعان رسانه‌ها حضور داشته‌اند.

یوناما می‌گوید که این مراسم زمینه‌ای را برای تبادل نظر در مورد محدودشدن فضای رسانه‌ها در افغانستان و راه‌های حل آن فراهم کرده است.

مته نودسن، معاون یوناما در این مراسم گفته است: «اجازه دهید به شما اطمینان دهم که یوناما و خانواده ملل متحد در افغانستان با فراخوان شما برای مصونیت، استقلال مسلکی و مطبوعات آزاد در کنار شما با همبستگی کامل می‌ایستد.»

خپلواک ساپی، مدیر یکی از تلویزیون‌های خصوصی به نمایندگی از جامعه رسانه‌یی افغانستان در این مراسم صحبت کرده و خواهان حمایت ملل متحد و جامعه بین‌المللی از رسانه‌ها شده است.

او هشدار داده است که در صورت عدم حمایت، ساختار رسانه‌ها به‌دلیل فضای محدوده‌کننده و بحران مالی از بین خواهد رفت.

سازمان عملی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) در بیانیه‌ای که در این محفل خوانده شده، گفته که این نهاد نگران بازداشت خبرنگاران و افزایش محدودیت‌ها بر آزادی رسانه‌ها است.

یونسکو خواستار حمایت از آزادی مطبوعات و حق خبرنگاران برای ایفای وظیفه‌شان بدون ترس از بازداشت و ارعاب شده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و ایرنه خان، گزارشگر ویژه در مورد ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان در یک پیام ویدیویی مشترک از طالبان خواسته‌اند تا رسانه‌های آزاد، کثرت‌گرا و مستقل را به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند.

آنان گفته‌اند که طالبان در مطابقت با تعهدات افغانستان به اسناد بین‌المللی حقوق بشر مرتبط به آزادی عقیده و بیان، عمل کنند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های شدیدی علیه‌ رسانه‌ها وضع کرده‌اند. این گروه بارها اقدام به‌ بازداشت و تهدید خبرنگاران نیز کرده است.

آمار مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در هفت ماه حاکمیت طالبان حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است.

همچنین براساس آمار، پس از روی‌‌کارآمدن طالبان نیمی از رسانه‌های دیداری و شنیداری خصوصی در افغانستان تعطیل شده‌ و برخی دیگر هم در آستانه تعطیلی اند. چالش مالی و محدودیت‌های طالبان از عوامل سقوط رسانه‌ها دانسته می‌شود.