Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
اطلاعات روز

پایان رمضان خونین؛ رهبر طالبان برقراری «امنیت» را تبریک گفت

درحالی که افغانستان در دهه‌ی آخر ماه رمضان، روزهای خونین را سپری کرده، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان هنگام ادای نماز عید در قندهار، «برقراری امنیت» و «نظام اسلامی» را به مردم تبریک گفته است.

حکومت سرپرست طالبان خلاف کشورهای اسلامی از جمله عربستان، امروز (یک‌شنبه، ۱۱ ثور) را اول عید سعید فطر اعلام کرده است.

نیروهای طالبان شب گذشته در پی اعلام عید از سوی حکومت این گروه دست به‌گلوله‌باری در شهر کابل و برخی از ولایت‌های دیگر زدند.

این کار طالبان انتقاد شهروندان را در پی داشته و آنان می‌گویند که تیراندازی هوایی سبب ایجاد وحشت و حتا خسارت شده است. گفته می‌شود که مارکیتی در شهر کابل بر اثر تیراندازی طالبان آتش گرفته است.

طالبان درحالی امروز را عید اعلام کرده‌اند که بخشی از شهروندان کشور امروز را آخر رمضان می‌دانند و روزه گرفته‌اند.

با این حال، اعضای طالبان می‌گویند که نماز عید در شهر قندهار، خاستگاه این گروه با امامت ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان برگزار شده است. تصاویری نیز منتشر شده که انبوهی از جمعیت را در صف نماز نشان می‌‌دهد.

در نوارهای صوتی نشرشده منسوب به ملا هبت‌الله، رهبر طالبان شنیده می‌شود که او «آزادی» «برقراری امنیت» و «نظام اسلامی» در کشور را تبریک می‌گوید. او در دعایش نیز خواستار قایم‌شدن «امنیت» و «نظام اسلامی» در کشور می‌شود.

این درحالی است که در ده روز اخیر مکان‌های مزدحم مربوط به شیعیان و صوفیان به‌شمول مکتب، مسجد، موترهای مسافربری در کابل، بلخ و قندوز هدف حملات مرگبار قرار گرفته‌اند. در این حملات، ده‌ها نفر به‌شمول دانش‌آموزان و نمازگزاران کشته و یا زخمی شده‌اند.

ملا هبت‌الله در دعاهایش از خداوند نیز می‌خواهد که به مسئولان طالبان برای [دفاع] از «حق و دین» استقامت بدهد. ملا هبت‌الله برای تأمین عدالت، شفقت و ترحم با مردم از سوی مسئولان طالبان نیز توفیق می‌خواهد. او برای نجات مردم از اختلافات داخلی نیز دعا می‌کند.

این نخستین نماز عیدی است که به امامت ملا هبت‌الله آخوندزاده برگزار می‌شود. از او تا کنون یک عکس منتشر شده است. با آنکه طالبان بارها گفته‌اند که رهبرشان در ملاءعام ظاهر شده، اما تا کنون از او تصاویر جدید و ویدیو در رسانه‌ها منتشر نشده‌ است.