رینا امیری
AFP

رینا امیری: جهان اسلام از حقوق زنان و دختران افغان دفاع کند

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان افغانستان از دیدار خود با شماری از سفیران کشورهای اسلامی خبر داده‌ و گفته در این دیدار توافق شده تا «جهان اسلام از حقوق زنان و دختران افغان دفاع کند».

او شب گذشته (یک‌شنبه، ۱۱ ثور) در تویتی نوشته است که سیاست‌های طالبان که دختران و زنان را از تحصیل و شغل محروم می‌کند در هیچ کشوری با اکثریت مسلمان دیده نمی‌شود.

قرار بود مکتب‌های دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، در سوم حمل سال جاری خورشیدی در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه‌ی دخترانه تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌مانند.

در آن زمان در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب‌ها طراحی شوند، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان، مکتب‌های دخترانه باز خواهند شد.

تصمیمی بستنِ مکتب‌های دخترانه، واکنش‌های گسترده‌ی جهانی را در پی داشته‌ است. حکومت طالبان در حال حاضر تحت فشار است. این گروه تاکنون به زنان در ادارات دولتی نیز اجازه کار نداده است.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان افغانستان در تویتی جداگانه از دیدار خود با شرکای «نوردیک» ایالات متحده که شامل کشورهای سویدن، ناروی، فنلاند، ایسلند و دانمارک است هم خبر داده‌.

او گفته که در این دیدار نیز درباره‌‌ی چالش‌ها در افغانستان از جمله ممنوعیت بازگشت دختران به مکتب‌ها و حملات علیه هزاره‌ها بحث کرده‌ است.

نماینده‌ی ویژه امریکا افزوده است که در این رایزنی با شرکای امریکا درباره‌ی اهمیت فشار بر طالبان برای بازگشایی مکاتب و حمایت از همه‌ی شهروندان افغانستان، به‌ویژه اقلیت‌های قومی و مذهبی، توافق کرده است.

افغانستان طی چند هفته اخیر گواه حملات مرگبار علیه اماکن مذهبی و مراکز آموزشی بوده است. در این حملات عمدتاً شیعیان و صوفیان اهل سنت هدف قرار گرفته‌اند.