منبع عکس: ایرنا

رییس مجلس ایران: امریکا با بهره‌گیری از داعش به‌دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان است

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس نمایندگان ایران ادعا کرده است که امریکا با بهره‌گیری از داعش به‌دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان است تا با ایجاد «فتنه قومی – مذهبی مردم مظلوم این کشور را در بحران بی‌سابقه فرو برده و از حکومت مستقر در کابل باج‌خواهی کند».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران- ایرنا، او این اظهارات را در نشست علنی روز یکشنبه ۱۱ ثور مجلس این کشور بیان کرده است.

او با اشاره به حملات اخیر در افغانستان گفته است که ایران تامین امنیت را وظیفه‌ی کابل می‌داند که «متاسفانه تا کنون نتوانسته است به وظیفه خود عمل کند».

قالیباف تأکید کرده است که تشکیل دولت فراگیر که همه اقوام افغانستان را نمایندگی کند از اولین الزامات موفقیت در تامین امنیت پایدار در این کشور محسوب می‌شود.

طی کمتر از دو هفته‌ی اخیر مکان‌های مزدحم مربوط به شیعیان و صوفیان به‌شمول مکتب، مسجد، موترهای مسافربری در کابل، بلخ و قندوز هدف حملات مرگبار قرار گرفته‌اند. در این حملات، ده‌ها نفر به‌شمول دانش‌آموزان و نمازگزاران کشته و یا زخمی شده‌اند.

مسئولیت بخشی از این حملات را گروه داعش به عهده گرفته است. این درحالی است که طالبان می‌گویند داعش در افغانستان شکست خورده است.

در همین حال، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان دیروز هنگام ادای نماز عید در قندهار، «برقراری امنیت» و «نظام اسلامی» را به مردم تبریک گفته است.