عکس: آرشیف

کشورهای عضو (G7): طالبان با نقض حقوق زنان و دختران، افغانستان را در جهان منزوی می‌کنند

وزیران خارجه‌ی هفت کشور صنعتی (G7) در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که طالبان با نقض حقوق زنان و دختران افغانستان، این کشور را بیش از پیش در جهان منزوی می‌کنند. این بیانیه روز پنج‌شنبه پس از نشست وزیران خارجه‌ی هفت کشور صنعتی منتشر شده است.

وزیران خارجه‌ی آلمان، بریتانیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده‌ی امریکا و جاپان در این بیانیه محدودیت‌های فزاینده را که به‌گفته‌ی آنان مانع مشارکت کامل، برابر و واقعی نیمی از جمعیت کشور در جامعه می‌شود، محکوم کرده‌اند.

آنان از طالبان خواسته‌اند تا هرچه زودتر اقدامات لازم را برای رفع محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در افغانستان و احترام به حقوق بشری زنان انجام دهند.

آنان تأکید کرده‌اند که آموزش و پرورش، زندگی عمومی، آزادی نقل مکان و آزادی بیان برای صلح بلندمدت، ثبات و توسعه‌ی کشور بسیار حیاتی است.

این درحالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در ادامه‌ی محدودیت‌های قبلی در برابر زنان، حدود یک هفته پیش رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرد و گفت که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهند شد. این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.