فصل میوه‌های تازه در بلخ؛ باغ‌داران از نبود بازار فروش شکایت دارند

شماری از باغ‌داران در ولایت بلخ می‌گویند که حاصلات درختان میوه‌ی‌شان امسال افزایش یافته است. این باغ‌داران در عین حال از نبود بازار فروش میوه ابراز نگرانی می‌کنند. در حال حاضر میوه‌های تازه چون شفتالو، آلو، زردآلو و توت در بلخ از راه رسیده است.

این باغ‌داران می‌گویند در شرایطی که بازارهای داخلی به‌دلیل مشکلات اقتصادی مردم کم‌رنگ شده، صادر نشدن میوه به خارج از کشور نیز تأثیرات بد اقتصادی بالای باغ‌داران گذاشته است.

برخی از این باغ‌دارن از نبود سردخانه‌ها به‌منظور نگهداری محصولات‌شان نیز شاکی اند و از مسئولان ریاست زراعت بلخ می‌خواهند تا در راستای جلوگیری از فاسدشدن محصولات‌شان کمک کنند.

نجیب‌الله یکی از باغ‌داران در بلخ می‌گوید که مسئولان محلی طالبان باید به‌خاطر جلوگیری از فاسدشدن میوه‌های تازه، دست به کار شوند و سردخانه احداث کنند.

باغ‌دران بلخی می‌گویند که اگر از آنان حمایت شود، می‌توانند باغ‌های بیشتر را احداث کنند. به‌گفته‌ی آنان، احداث باغ‌های بیشتر بر افزایش حاصلات میوه‌ی وطنی و عواید ملی نیز تأثیرات مثبت خواهد گذاشت.

با این حال، مسئولان در ریاست زراعت طالبان در ولایت بلخ می‌گویند که امسال حاصلات میوه‌ی تازه در این ولایت نسبت به سال‌های گذشته ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش یافته است.

مولوی شمس‌الله خالد، رییس زراعت طالبان برای ولایت بلخ می‌گوید که در جریان سال جاری قرار است از ۱۴۴۰ هکتار زمین‌های زراعتی و باغ‌های میوه‌ی تازه، صدها تُن میوه جمع‌آوری شود.

آقای خالد، علت افزایش حاصلات باغ‌داران را آب و هوای مناسب بیان کرده، می‌گوید که باغ‌داران در سال جاری عواید خوبی را نسبت به سال‌های گذشته به‌دست می‌آورند.

خالد مشکلات باغ‌داران را می‌پذیرد، اما می‌گوید که برای ایجاد سهولت به باغ‌داران تلاش می‌کنند تا در هماهنگی با ریاست صنعت و تجارت به فرآورده‌های زراعتی بازار فروش پیدا شود. به‌گفته‌ی او، کار ساخت‌وساز سردخانه‌ها «به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده» متوقف شده، اما تا چند ماه دیگر آغاز تکمیل خواهد شد.