اطلاعات روز

پاکستان: طالبان به تعهدات خود عمل کنند

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه‌ی پاکستان گفته است که طالبان به تعهدات بین‌المللی خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان توسط تروریسم، اجازه‌ی تحصیل به دختران و زنان و تشکیل یک دولت فراگیر پایبند باشند.

او به تازگی این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری استوشیتدپرس مطرح کرده است.

زرداری افزوده است که دولت کنونی پاکستان به موضع دولت عمران‌خان مبنی بر تأکید بر تعامل جهان با طالبان ادامه می‌دهد.

او گفته است: «صرف نظر از این‌که ما در مورد رژیم در افغانستان چه احساسی داریم …جهان نمی‌تواند مردم افغانستان را رها کند و باید فورا به بحران انسانی و اقتصاد در حال فروپاشی [این] کشور رسیدگی کند.»

وزیر خارجه‌ی پاکستان افزوده است که فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان برای افغان‌ها، پاکستان و جامعه جهانی یک فاجعه خواهد بود.

او گفته است که پاکستان هم‌چنین اصرار دارد که طالبان به تعهدات بین‌المللی خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان توسط تروریسم، این‌که دختران و زنان بتوانند تحصیل کنند و یک دولت فراگیر تشکیل دهند، پایبند باشند.

وزیر خارجه‌ی جدید پاکستان در ادامه گفته است که ایالات متحده و کشورش باید تنش‌های گذشته بر سر افغانستان را کنار بگذارد و وارد یک تعامل جدید شوند.

او گفته است: «ما معتقدیم که پاکستان باید به تعامل با ایالات متحده در همه سطوح ادامه دهد. این جلسه در واقع اولین قدم مهم بود.» عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان بارها از سیاست امریکا در افغانستان انتقاد کرده بود. او باری گفته بود که هدف امریکایی‌ها در افغانستان روشن نبود و به همین‌ دلیل شکست خوردند. در حالی‌که در اوایل سقوط افغانستان به دست طالبان، برخی از مقام‌های امریکایی سیاست پاکستان را یکی از دلایل شکست امریکا در افغانستان می‌دانستند.