ریاست صحت عامه‌ی طالبان در بلخ برای مراکز صحی خصوصی نرخ‌نامه تعیین کرد

در پی انتقاد ساکنان بلخ از میزان فیس داکتران در مراکز صحی خصوصی، ریاست صحت عامه‌ی طالبان در این ولایت، برای شفاخانه‌های خصوصی نرخ‌نامه تعیین کرده است.

نجیب‌الله توانا، سرپرست ریاست صحت عامه‌ی طالبان در بلخ به شفاخانه‌های خصوصی این ولایت هشدار می‌دهد که هیچ‌ داکتری حق اضافه‌ستانی در معاینات و هزینه‌ی دارو را ندارند‌.

به گفته‌ی او، با افرادی که از نرخ‌نامه سرپیچی کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

طبق این نرخ‌نامه، هزینه‌ی معاینه «ام آر آی» چهار هزار افغانی تعیین شده در حالی که در گذشته هشت هزار افغانی بود. همین‌طور هزینه‌ی عکس رنگه از یک هزار افغانی به ۵۰۰ افغانی و گراف قلب هم صد افغانی نرخ‌گذاری شده است.

هم‌چنین ریاست صحت عامه‌ی بلخ، فیس داکتر را از ۱۵۰ تا ۳۰۰ افغانی تعیین کرده است.

در همین حال، اتحادیه شفاخانه‌های خصوصی در بلخ می‌گوید که سنگین‌‌بودن‌ مالیات و بلندرفتن بهای دارو سبب شده است تا آنان نتواند در بازار رقابت کند. به گفته‌ی این اتحادیه‌، پس از تسلط طالبان مالیات بر مراکز صحی چندین برابر شده است.

نثار احمد، نماینده‌ی شفاخانه‌های خصوصی می‌گوید: «هر ماه چهار روز نماینده‌ی مستوفیت به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کند و تمامی عواید شفاخانه‌ها را بررسی می‌کند و در کنار آن مالیات را از ۳۰ هزار افغانی به ۷۰۰ هزار افغانی افزایش داده‌اند و با بلندبودن مالیات ما نمی‌توانیم رقابت‌کنیم.»

صحت عامه‌ی بلخ برای داروفروشان هم نرخ تعیین کرده است.

طبق این نرخ‌نامه، برای ادویه‌فروشان پرچون ۱۵ درصد و به عمده‌فروشان پنج درصد فایده مشخص کرده است.

در همین حال، اتحادیه‌ی دواخانه‌ها در شهر مزارشریف، دلیل افزایش بهای دارو را کاهش در واردات آن و نیز نواسان در نرخ اسعار خارجی می‌داند.

احمد شعیب، نماینده‌ی داروفروشان بلخ در این مورد می‌گوید: «تغییر نرخ اسعار و نیز کم‌بود دارو از چالش‌های جدی در برابر داروفروشی‌های شهر است.» به گفته‌ی او، در حال حاضر داروهای ترکی و هندی در بلخ کم‌یافت است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مراکز صحی در سراسر این کشور با کم‌بود دارو مواجه شده‌اند.