گروهی از زنان در بغلان: جامعه‌ جهانی جلوی نسل‌کُشی تاجیکان را بگیرد

گروهی از زنان در ولایت بغلان در یک گردهمایی اعتراضی، طالبان را متهم به «جنایات جنگی و نسل‌کُشی» علیه تاجیکان می‌کنند و می‌گویند که جامعه‌ جهانی باید جلوی این کار را بگیرند.

این زنان می‌گویند که طالبان در ولایت‌های پنجشیر و بغلان به‌ خانه‌های مردم یورش برده و کشتار گروهیِ غیرنظامیان را به‌ راه‌انداخته‌اند.

آنان ادعا دارند که طالبان در پنجشیر حتا کودکان را به قتل رسانده‌اند. هم‌چنین در اندراب بغلان، غیرنظامیان را در میان مزارع کشته‌اند.

این گروه از زنان بغلانی می‌گویند که طالبان کسانی را کشته‌اند که کشاورز، آموزگار و یا راننده بودند. آنان مدعی هستند که طالبان در پنجشیر و بغلان افرادی را «به‌جرم تاجیک‌بودن» کشته‌اند که مصداق نسل‌کُشی است.

این زنان از شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) می‌خواهند که «رویدادهای فاجعه‌بار و غم‌انگیز» چند روز گذشته را بررسی و برای جلوگیری از آن، طالبان را زیر فشار قرار داده و پاسخ‌گو کنند.

اخیرا بارها از قتل و آزار و اذیت غیرنظامیان در مناطقی از پنجشیر و ولایت‌های بغلان و تخار گزارش شده بود. طالبان این گزارش‌ها را تکذیب می‌کنند و آن را تبلیغات می‌خوانند.

ادعاهای کشتار غیرنظامیان در این ولایت‌ها پس از آن مطرح شد که حملات مخالفان طالبان علیه این گروه افزایش یافت.