هزاره‌های اهل سنت افغانستان: در تصمیمات «شورای جهانی هزاره» شریک نیستیم

شورای هزاره‌های اهل سنت افغانستان از برگزاری کنگره «شورای جهانی هزاره» انتقاد کرده و گفته است که هزاره‌های اهل سنت و اسماعیلی از این کنگره آگاه نبوده‌اند.

این شورا امروز (دوشنبه، ۹ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته‌ است که اگر دست‌اندرکاران «شورای جهانی هزاره‌» می‌خواهند پل ارتباط میان جوامع از «هم گسسته هزاره باشند»، پس چرا از هزاره‌های اهل سنت و اسماعیلی «یاد نشده و با مسئولین اینها تماس هم بر قرار نشده است؟»

شورای هزاره‌های اهل سنت این کار را نشانه‌ی تعصب آشکار و محدودساختن هزاره در ولایت مرکزی خوانده که به گفته‌ی این شورا، به‌خیر هزاره‌ها نیست.

 در اعلامیه‌ی این شورا آمده است که اگر شورای جهانی هزاره، تنها مربوط به هزاره‌های شیعه است، نباید نام آن «شورای جهانی هزاره» گذاشته شود.

شورای هزاره‌های اهل سنت گفته است که در صورت فعالیت شورای جهانی هزاره با بینش مذهبی، باید در نام آن تجدید نظر صورت بگیرد.

شورای جهانی هزاره یک نهاد مدنی، اجتماعی و فرهنگی است که به‌منظور همبستگی و دفاع از حقوق مدنی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هزاره‌های جهان فعالیت می‌‌کند.

اکثریت اعضای این شورا را هزاره‌های افغانستانی‌تبار تشکیل می‌دهند که در حال حاضر شهروند کشورهای خارجی هستند.

پنجمین کنگره‌ی شورای جهانی هزاره اخیرا در استکهلم سویدن برگزار شده است. در انتخابات این کنگره زنان در رأس قرار گرفته‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. همه هزاره های جهان عضو یک خانواده بوده ، غم رقی نمیکند که از هر مذهب و هر جایی باشد ، انتقاد شأن بجاه و کاملا درست بوده مسولیت برگزاری کنگره جوابگوی ملت غیور هزاره می‌باشد.

  2. اعتراض برادرن شورای اهل سنت، کاملا منطقی ومستدل می باشد واز آن باید حمایت نمود.برای شورای جهانی هزاره ها، هزاره بودن اصل ومعیار باید باشد؛ نه چیزی دیگری! ما باید در پی وصل هزاره ها باشیم؛ نه اینکه عامل افتراق وفصل قوم سربلند هزاره شویم.

  3. انتقاد بجا است.
    شورای جهانی هزاره چه پاسخی دارد؟
    وحدت هزاره بدون در نظرداشت مذهب باید ایجاد شود.
    به نظر می رسد که بدون برنامه اند و غفلت کرده اند.

  4. بلی انتقاد شان بجا است اگر ما وحدت ملی هزاره می خواهیم وخواهان دست یک شدن استیم باید به سهم بدهیم شورا را مانند حذب وحدت شخصی نسازیم رشت می کنیم اگر این شورا که یگانه را نجات وحمایت هزاره ها است مدود شود آینده ما از امروز بهتر نخواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *