برگزاری کنگره شورای جهانی هزاره‌؛ زنان در صدر قرار گرفتند

در انتخابات کنگره‌ی شورای جهانی هزاره، زنان در رهبری این شورا برگزیده شده‌اند.

حمیرا رضایی، یکی از اعضای شورای جهانی هزاره‌ به اطلاعات روز گفت که پنجمین کنگره‌ی این شورا طی سه روز گذشته در استکهلم سویدن برگزار شده است.

به گفته‌ی او، در انتخابات این کنگره که امروز (یک‌شنبه، ۸ جوزا) برگزار شد، راحله کویر با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس‌ جدید شورای‌ جهانی‌ هزاره انتخاب شده است.

هم‌چنین اُم‌البنین میرزایی با اکثریت آرا به‌عنوان معاون ‌اول شورای‌ جهانی‌ هزاره و رستم احمدی به‌عنوان معاون‌ دوم این شورا برگزیده شده‌اند.

در این انتخابات، ستاره محمدی با اکثریت آرا به‌عنوان سخن‌گوی شورای‌ جهانی‌ هزاره انتخاب شده است. او ماستر «روابط بین‌الملل و سیاست» از دانشگاه آکسفورد لندن دارد.

از میان زنان هم‌چنین حمیرا رضایی با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس کمیته‌ی «طرح و پلان» شورای‌ جهانی‌ هزاره برگزیده شده است.

از میان مردان، علی باقری با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس کمیته‌ی «روابط» و سجاد عسکری به‌عنوان رئیس کمیته‌ی حقوق بشر شورای‌ جهانی‌ هزاره انتخاب شده‌اند. در این کنگره یک کمیته تحت عنوان کمیته زنان در ساختار شورا اضافه شده که سیما نوری، به‌عنوان مسئول آن انتخاب شده است.

در سایر بخش‌ها رضا جعفری، به‌عنوان مسئول فرهنگی، سمیه دوست، به‌عنوان مسئول رسانه‌ها و قادر بخش دوست، به‌عنوان مسئول مالی تعیین شده‌اند.

شورای جهانی هزاره یک نهاد مدنی، اجتماعی و فرهنگی است که به منظور همبستگی و دفاع از حقوق مدنی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هزاره‌های جهان فعالیت می‌‌کند.

اکثریت اعضای این شورا را هزاره‌های افغانستانی‌تبار تشکیل می‌دهند که در حال حاضر شهروند کشورهای خارجی هستند.

زنان افغانستانی در حالی در رهبری این شورا قرار گرفته که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، زنان از ساختار سیاسی این کشور حذف شده‌اند. هم‌چنین در حال حاضر زنان کارمند در اکثریت ادارات دولتی خانه‌نشین شده و دختران بالاتر از صنف ششم هم از مکتب محروم‌اند.