اطلاعات روز

گزارشگر سازمان ملل: وضعیت برای شهروندان افغانستان بسیار ترسناک است

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای حقوق بشر می‌گوید که با درنظرداشت وضعیت بحران بشری، نقض حقوق بشر، بحران مالی، نحوه‌ی برخورد تبعیض‌آمیز طالبان و عملکرد سرکوبگرانه‌ی این گروه، وضعیت برای شهروندان افغانستان «بسیار ترسناک» است.

او در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته است که افغانستان نه تنها با بحران حقوق بشری مواجه است، بلکه این کشور با بحران حکومت‌داری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بنت که به‌تازگی به افغانستان سفر کرده، می‌گوید که در این کشور در کنار نقض حقوق زنان، تخطی‌های حقوق بشر نیز وجود دارد.

بنت تصریح کرده است: «می‌خواهم متذکر شوم که روزنامه‌نگاران قادر نیستند فعالیت کنند …اقلیت‌ها به خصوص شیعیان هزاره هدف قرار می‌گیرند …مسایل زیادی از جمله ناپدیدشدن [افراد] و کشتار‌های فراقضایی، توقیف‌های خودسرانه و ادعا‌های شکنجه را مشاهده کرده‌ایم. می‌توانم فهرست همه‌ی این مسایل را ارایه کنم.»

او در بخشی از گفت‌وگوی خود، توافق امریکا با طالبان را ناقص خوانده و افزوده است که جامعه جهانی مردم افغانستان را تنها گذاشته است.

بنت در پاسخ به پرسشی گفته است: «پس از همه تضمین‌هایی که داده شد،‌ افغان‌ها حق دارند فکر کنند که آنان توسط جامعه بین‌المللی تنها گذاشته شده‌اند. به گونه‌ای که افغان‌ها تنها رها شدند،‌ فکر می‌کنم کاملا تکان‌دهنده است.»

گزارشگر سازمان ملل در این گفت‌وگو گفته است که او درباره‌ی ایجاد حکومت همه‌شمول توسط طالبان خوشبین نیست: «فکر می‌کنم این کشور برای [ایجاد حکومت همه‌شمول] بسیار دور است و شاید زمان طولانی را در بر بگیرد.»

او در بخشی از اظهارات خود اضافه کرده است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان به‌ دنبال دو چیز بوده‌اند: «از سوی جامعه‌ بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند و به کمک‌های مالی دسترسی پیدا کنند».

بنت در عین حال گفته است که جامعه‌ بین‌المللی دو اهرم فشار را در اختیار دارد: شناسایی طالبان و کمک‌های مالی.

او تأکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید پیام واضح و با ثبات برای طالبان و مردم افغانستان داشته باشد. به گفته‌ی او، «نباید انتظار داشت که همه‌چیز به زودی بهبود یابد».

با گذشت نُه ماه از تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است. مبارزه با تروریسم، ایجاد دولت همه‌شمول و احترام به حقوق بشر از جمله زنان، شروط کشورها برای شناسایی دولت طالبان است.