عکس: ارسالی

ادامه‌ی اعتراضات مهاجرین افغانستانی در پاکستان؛ این‌بار کودکان مهاجر با کفن راه‌پیمایی کردند

در ادامه‌ی اعتراضات مهاجرین افغانستانی در پاکستان، این‌بار کودکان مهاجر با پوشیدن کفن به جاده‌ها آمدند و خواستار توجه‌ی جامعه جهانی به وضعیت شان شدند.

از آغاز این اعتراضات نزدیک به ۵۰ روز می‌گذرد. طی سه روز اخیر، کودکان مهاجر در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان راه‌پیمایی می‌کنند. به‌روی لباس کودکان معترض، «kill us» (ما را بکشید) نوشته شده است.

محمدصادق شایان، یکی از این مهاجرین امروز (سه‌شنبه، ۱۰ جوزا) به اطلاعات روز گفت که آن‌ها پس از تسلط طالبان بر افغانستان به پاکستان رفته و در آن‌جا در وضعیت نامناسب زیر توفان و باد زندگی می‌کنند.

به گفته‌ی او، مهاجرین خواستار انتقال‌ شان به کشورهای اروپایی و مهاجرپذیر هستند. او افزود، مهاجرین می‌گویند که جامعه جهانی یا آن‌ها را نجات دهد یا هم بکشد.

شایان در عین حال گفت که در این مدت اعتراض هیچ نهادی صدای آنان را نشنیده است. او افزود که دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در پاکستان تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است.

یکی دیگر از مهاجرین نیز می‌گوید که اگر جامعه جهانی به مهاجرین بزرگ‌سال رحم نمی‌کند به کودکان رحم کند. او می‌گوید که تفاوت میان کودکان «اوکراینی و افغان چیست؟»

پیش از این هم انتقادهایی از برخورد دوگانه‌ی کشورهای اروپایی میان پناهجویان افغانستانی و اوکراینی مطرح شده بودند.

تسلط طالبان بر افغانستان موجی از مهاجرت شهروندان این کشور را در پی داشت.

مقصد اکثریت مهاجرین، کشورهای پاکستان و ایران بوده‌اند. آنان امیدوار هستند که از این دو کشور زمینه‌ی مهاجرت آن‌ها به کشورهای اروپایی فراهم شود. برخی‌ها خودشان را از مرز ایران به‌گونه‌ی قاچاق به ترکیه می‌رسانند و از آن‌جا در تلاش رسیدن به اروپا هستند.