ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل
Richard Bennett

ادعای نقض حقوق بشر در پنجشیر و بغلان؛ «طالبان مانع تحقیق گزارشگر سازمان ملل شدند»

شورای مقاومت برای نجات افغانستان، طالبان را متهم به نقض گسترده‌‌ی حقوق بشر و ارتکاب جنایت در ولایت‌های پنجشیر و بغلان کرده و گفته که این گروه مانع تحقیق ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل شده است.

این شورا پنج‌شنبه‌شب (۱۲ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته است که طالبان از بیم گسترش قیام مردمی، دست به سرکوب و انجام جنایات علیه مخالفان خود زده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که از بیش از یک ماه بدینسو، طالبان در نقاط مختلف ولایت پنجشیر و ولسوالی‌های اندراب ولایت بغلان برای سرکوب اهالی این مناطق دست به «حملاتی وحشیانه» زده‌اند.

شورای مقاومت برای نجات افغانستان گفته است که طالبان در پنجشیر، اندراب‌های بغلان و ورسج تخار افزون بر نیروهای محلی‌شان، جنگ‌جویان حرفه‌ای‌شان را برای سرکوب مردم گماشته‌اند.

این شورا ادعا کرده است که این نیروهای طالبان از هیچ عملی ضد حقوق بشری و جنایت جنگی علیه مردم دریغ نکرده‌اند.

در اعلامیه‌ی شورای مقاومت برای نجات افغانستان آمده است که طالبان تنها در روستاهای عبدالله‌خیل و تندخوی  ولسوالی دره‌ی پنجشیر بیش از ۵۰ خانواده را مجبور کرده‌اند که خانه‌های‌شان را ترک کنند.

این شورا همچنین مدعی شده است که طی نزدیک به دو ماه اخیر در حملات طالبان بر پنجشیر افزون بر «کشته‌شدن ۳۸ نفر و ده‌ها زخمی در میان مدافعان، شماری بزرگ از مردم بی‌دفاع محل» در مناطق یادشده پس از «توقیف و بازجویی، شکنجه و تیرباران» شده‌اند.

به گفته‌ی این شورا، «درندگی و جنایت طالبان در هجوم و حمله بر مناطق اندراب‌ها، کم‌تر از شرارت و خشونت آنان در پنجشیر نبوده است.

در بخشی از اعلامیه شورای مقاومت برای نجات افغانستان ادعا شده است که طالبان ۱۱ نفر از نظامیان پیشین را در ولسوالی راغ بدخشان به اتهام آمادگی به قیام مسلحانه بر ضد این گروه، بازداشت و نُه تن آنان را در ملاءعام تیرباران کرده و همچنین دو تن دیگر را در فیض‌آباد زیر شکنجه کشته‌اند.

همچنین، طبق ادعای این شورا، سه روز پیش مولوی امان‌الدین، فرمانده نیروهای هوایی طالبان چهار نفر از نظامیان پیشین را در ولسوالی تگاب بدخشان به‌اتهام مخالفت با طالبان بازداشت و با دست خود در محل تیرباران کرده است.

شورای مقاومت برای نجات گفته است که طالبان درحالی دست به چنین «جنایات ضدبشری» می‌زنند که این گروه از رفتن ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان به پنجشیر و ولسوالی‌های اندراب‌ها و تحقیق در باره‌ی موارد نقض حقوق بشر و جنایات جنگی ممانعت کرده است.

این شورا گفته است که این کار نشان می‌دهد که طالبان از برملاشدن «جنایات جنگی» و اعمال ضدبشری‌شان بیم دارند.

شورای مقاومت برای نجات افغانستان از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر این سازمان و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواسته‌اند که «جنایات ضدبشری طالبان را محکوم و بر این گروه فشار وارد کنند تا زمینه‌ی بررسی را فراهم سازد.