عکس: آرشیف

توقف ساخت جاده حلقوی قیصار-لامان؛ ساکنان بادغیس خواستار آغاز دوباره‌ی کار این پروژه هستند

شماری از ساکنان ولایت بادغیس می‌گویند کار ساخت جاده حلقوی قیصار-‌لامان که پس از تسلط طالبان متوقف شده بود، تاکنون آغاز نشده است. آنان خواستار آغاز دوباره‌ی کار این پروژه هستند.

این جاده بخشی از جاده حلقوی افغانستان است که ولایت بادغیس را به ولایت‌های هرات و فاریاب وصل می‌کند. پروژه ساخت این جاده توسط بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شد.

محمود، از باشندگان بادغیس می‌گوید که کار ساخت جاده حلقوی قیصار-لامان از نزدیک به ۱۰ ماه تاکنون متوقف است.

او می‌گوید: «متأسفانه خیلی وقت می‌شود که کار جاده حلقوی متوقف شده و دولت [طالبان] هم متأسفانه کدام توجه نکرده است».

ساکنان بادغیس خواستار از سرگیری کار جاده حلقوی قیصار-لامان هستند.

محمدظاهر، یکی دیگر از باشندگان بادغیس ساخت این جاده را برای مردم این ولایت حیاتی می‌خواند: «این جاده در تمام ولایت‌ها تکمیل شده، تنها در بادغیس نیمه‌کاره مانده. ما انتظار داریم که هرچه زودتر کار جاده حلقوی دوباره آغاز گردد.»

فعالان مدنی بادغیس هم از توقف کار ساخت سرک حلقوی قیصار-لامان انتقاد می‌کنند و می‌گویند که قرار بود این پروژه به مدت دو سال تکمیل شود، ولی این تعهدات عملی نشده است.

محمدیار ناظم، از فعالان مدنی بادغیس می‌گوید که حکومت سرپرست طالبان و بانک انکشاف آسیایی کار ساخت جاده حلقوی قیصار-لامان را دوباره آغاز کنند.

او می‌افزاید که نبود راه مواصلاتی معیاری، ساکنان بادغیس را با چالش مواجه کرده است.

به‌گفته‌ی فعالان مدنی بادغیس، ساخت جاده حلقوی می‌تواند مشکلات ترانزیتی، تجارتی و اقتصادی این ولایت را برطرف کند. با ساخت این جاده، ساکنان بادغیس می‌توانند با سهولت به ولایت‌های شمالی و غربی رفت‌وآمد کنند.

جاده حلقوی قیصار-لامان بخش از جاده حلقوی افغانستان است که ولایت بادغیس را به ولایت‌های هرات و فاریاب وصل می‌کند.

کار ساخت و اسفالت بخش اول جاده حلقوی به طول ۳۴ کیلومتر و با ارزش بیش از ۳۶ میلیون دالر امریکایی با یک کمپنی هندی و بخش دوم این جاده به ارزش بیش از ۴۸ میلیون دالر امریکایی به درازای ۴۸ کیلومتر با یک شرکت چینایی قرار داد شده است.

قرار بود این جاده به مدت دو سال تکمیل شود، اما با سقوط حکومت پیشین و روی‌کارآمدن طالبان، کار بازسازی این جاده‌ی مهم متوقف شد.

در همین حال، مسئولان محلی طالبان در ولایت بادغیس می‌گویند که تلاش می‌کنند تا کار ساخت جاده حلقوی قیصار-لامان را دوباره آغاز و تکمیل کنند.

عبدالرحمان رحمانی، رئیس فواید عامه ولایت بادغیس می‌گوید: «یک نظام تبدیل شد و نظام جدید آمده است. ما در تلاش هستیم تا کار ساخت جاده حلقوی در ولایت بادغیس را دوباره شروع کنیم.»