اطلاعات روز

انتقاد باشندگان بلخ از نبود زن در صفوف نیروهای طالبان؛ «زنان از طالبان مرد وحشت دارند»

شماری از ساکنان شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ از نبود زنان در ساختار نیروهای امنیتی طالبان در جریان بازرسی‌ها‌ی خانه به خانه شکایت می‌کنند.

آنان امروز (چهارشنبه، ۱۸ جوزا) با انتقاد از عدم حضور زنان در جریان بازرسی‌ها و رویدادهای که مربوط به زنان می‌شود، خواستار جذب زنان شدند.

نادر سیرت، یکی از جوانان در بلخ نقش زنان را در ساختار‌های حکومت موثر بیان کرده از حکومت طالبان می‌خواهد که برای بررسی رویدادهای مربوط به زنان و بازرسی‌های خانه‌به‌خانه باید زنان جذب شوند.

آقای سیرت افزود: «بودن زنان در زمانی که طالبان خانه‌ها را تلاشی می‌کنند مهم است، به‌خاطری که وقتی طالبان‌ مرد وارد خانه شوند زنان و کودکان وحشت می‌کنند.»

فتح‌الله، یکی دیگر از ساکنان بلخ نیز می‌گوید که اگر طالبان واقعن خواستار تطبیق حکم اسلام هستند باید در ساختار امنیتی زنان را جذب کنند.

فتح‌الله گفت: «زنان اگر در حوزه‌های امنیتی و مراکز بزرگ مثل آرام‌گاه حضرت علی نباشند چطور ممکن است امنیت جان مردم گرفته شود زنان را  طالبان مرد نمی‌تواند تلاشی کنند.

در همین حال، مسئولان در فرماندهی جلب و جذب طالبان در بلخ از حضور نیروهای زن در ساختار این نظام سخن می‌زنند.

باز محمد حُذیفه، فرمانده جلب و جذب طالبان برای بلخ می‌‌گوید که در حال حاضر ۱۴۳ زن در جمع نیروهای امنیتی جذب شده‌اند و مشغول فعالیت در بخش‌های مختلف هستند. به‌گفته‌ی او، این بانوان که بیشترشان از نیروهای نظام جمهوریت هستند، اکنون در ادارات دولتی و اماکن عمومی وظیفه اجرا می‌کنند.

فرمانده جلب و جذب طالبان در بلخ درحالی از جذب ۱۴۳ زن خبر می‌دهد که بازرسی‌های خانه‌به‌خانه و رسید‌گی به قضیه‌های زنان از سوی طالبان مرد واکنش‌های زیاد را در پی داشته است.