عکس: شبکه‌های اجتماعی

زنان کارمند در ادارات دولتی: جامعه جهانی نگذارد بیش از این بی‌سرنوشت باشیم

شماری از زنان کارمند خدمات ملکی می‌گویند که نزدیک به ۱۰ ماه می‌شود که در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برند و طالبان با وعده‌های میان‌تهی آنان را سرگرم ساخته‌اند.

این زنان امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ جوزا) با برگزاری یک گردهمایی در شهر کابل، خواستار روشن‌شدن سرنوشت‌شان شدند و از طالبان خواستند که به زنان به‌عنوان نیروی کار توجه کنند.

آنان در قطع‌نامه‌ای گفته‌اند که زنان کارمند در ادارات خدمات ملکی، بر مبنای قانون و طی پروسه‌های غیرسیاسی استخدام شده‌اند و نباید تغییر رژیم سیاسی منجر به بی‌سرنوشتی آنان شوند.

زنان کارمند در ادارات دولتی در عین حال افزوده‌اند که بست‌های کارمندان زن در ادارات دولتی حذف و یا مردان جایگزین شده‌اند.

به گفته‌ی آنان، در هر واحد حمایوی زنان یا جندر در ادارات دولتی، دست‌کم دو زن مصروف کار بودند که شمار کل آنان به ۵۰ نفر می‌رسید. اکنون اما با حذف این واحدها توسط طالبان، این زنان در بی‌سرنوشتی قرار گرفته‌اند.

همچنین در قطع‌نامه‌ی زنان کارمند خدمات ملکی آمده است که طالبان به‌تازگی بست‌های ۱۲۰ زن کارمند کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی را هم حذف کرده‌اند.

طالبان در اکثریت ادارات دولتی تاکنون به زنان کارمند اجازه کار نداده‌اند. این گروه در عین حال می‌گوید که معاش کارمندان زن پرداخت می‌شود و آنان فعلا منتظر بمانند. با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه طرح مطلوب طالبان برای حضور کارمند زن در ادارات دولتی آماده نشده است.

زنان کارمند خدمات ملکی می‌گویند که هیچ امیدی برای پرداخت معاشات‌شان هم وجود ندارد و از آنجایی‌که اکثریت این زنان نان‌آور خانواده‌های‌شان هستند، سیستم اقتصاد اکثریت خانواده‌ها مختل شده است.

آنان از از جامعه جهانی می‌خواهند که نگذارد بیشتر از این زنان کارمند در بی‌سرنوشتی به‌سر ببرند.

این زنان گفته‌اند از آنجایی‌که زنان بدون در نظرداشت مدارک تحصیلی و رشته‌های تخصصی‌شان از ادارات یکی پی دیگر حذف می‌شوند، آنان نگران آینده‌ی شغلی همه زنان هستند.

طالبان در حکومت پیشین خود هم به زنان اجازه کار ندادند و دختران را از آموزش محروم کرده بودند. در حال حاضر مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته‌ هستند.