اطلاعات روز

معاون وزارت خارجه‌ی امریکا خواستار لغو ممنوعیت آموزش و کار زنان افغانستان شد

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه‌ی ایالات متحده امریکا از طالبان خواسته است تا مسیرشان را تغییر داده و ممنوعیت آموزش و کار دختران و زنان را لغو کنند.

خانم شرمن امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) در یک پیام ویدئویی به مناسبت روز نوروز، گفته است که سال گذشته «یک سال چالش‌برانگیز برای مردم افغانستان بود».

به‌گفته‌ی او، در یک سال گذشته، طالبان «تصامیم غیرقابل دفاع» در مورد زنان و دختران گرفتند که تاکنون بیش از یک میلیون دختر و زن جوان را از صنف‌های درسی و تعداد زیادی از زنان را از جمع نیروی کار خارج کرده است.

شرمن در این پیام ویدئویی افزوده است که این تصامیم طالبان برای افغانستان بسیار پرهزینه بوده است؛ زیرا به باور او، افغانستان سالانه بیش از یک میلیارد دالر را که زنان می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند، از دست می‌دهد.

او تأکید کرده است که فرمان‌های طالبان مبنی بر ممنوعیت کار امدادگران زن، تلاش‌های بشردوستانه برای دست‌یابی به بیش از ۲۸ میلیون نفر که برای زنده‌ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، به خطر می‌اندازد.

معاون وزارت خارجه‌ی ایالات متحده امریکا یک بار دیگر از طالبان خواسته است تا به زنان و دختران اجازه بدهند که از حقوق ابتدایی انسانی و آزادی‌های اساسی خود استفاده کنند.

وندی شرمن همچنین از طالبان خواسته است که به تعهدات‌شان در برابر مردم افغانستان و جامعه جهانی عمل کنند و بگذارند دختران و زنان به مکاتب و کار برگردند: «آن‌ها [دختران و زنان] می‌توانند یاد بگیرند، رشد کنند و به بهبود اقتصادی افغانستان کمک کنند.»

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان نیز با بازنشر پیام وندی شرمن، گفته که امیدوارند با آغاز سال نو خورشیدی، دختران و زنان افغانستان نیز به مکتب و کار باز گردند.

این درحالی است که طالبان امروز در ولایت‌های بلخ، فاریاب و قندوز زنگ آغاز مکاتب را بدون حضور آموزگاران زن نواخته و گفته‌اند که دانش‌آموزان پسر و دختران دوره‌ی ابتدایی می‌توانند به مکتب بروند.