عکس: عبدالواحد ریان

افزایش تلفات زلزله در پکتیکا و خوست؛ طالبان جلسه‌ی اضطراری برگزار کردند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که دولت این گروه برای رسیدگی به آسیب‌‌دیدگان زلزله در ولایت‌‌های پکتیکا و خوست، جلسه‌ی اضطراری برگزار کرده است. هم‌زمان شمار تلفات این حادثه در این دو ولایت به ۲۸۰ کشته و بیش از ۸۰۰ زخمی رسیده است.

مجاهد در رشته‌تویتی نوشته است که به تمام ارگان‌های دولتی طالبان دستور داده شده که تیم‌های کمک‌رسان به ساحه اعزام کنند و اقداماتی برای کمک نقدی و مداوای زخمیان انجام شود.

به گفته‌ی او، قرار است که از زمین و هوا مواد غذایی، پوشاک و دارو منتقل شود.

رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه‌ی سازمان ملل برای افغانستان هم گفته است که نهادهای امدادی این سازمان درحال بررسی نیازها و پاسخ‌گویی به پیامدهای زلزله‌ی شب‌ِ گذشته هستند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد و آماده‌ی هماهنگی کمک است.

هم‌چنین وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز با خانواده‌های قربانیان زلزله همدردی کرده و وعده‌ی ارسال کمک داده است.

آخرین آمار تلفات

براساس آخرین آمار که از سوی رسانه‌های تحت کنترل طالبان نشر شده، شمار تلفات زمین‌‌لرزه در ولایت‌های پکتیکا و خوست به ۲۸۰ کشته و ۸۰۰ زخمی افزایش یافته است.

زلزله بیشترین تلفات را در ولسوالی گنان پکتیکا برجای گذاشته است. یک منبع به اطلاعات روز گفت که یک روستا در این ولسوالی مکمل ویران شده است.

به گفته‌ی منبع محلی، در ولسوالی گنان بیش از ۲۵۰ نفر کشته و ۱۵۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که اکثریت قربانیان زنان و کودکان هستند.

هم‌چنین در ساحه‌ی «افغان دوبی» ولسوالی سپیری ولایت خوست نیز ۲۵ نفر جان باخته و ۹۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولان محلی طالبان در خوست گفته‌اند که احتمال افزایش قربانیان زلزله وجود دارد.

زلزله، سه‌شنبه‌شب (۳۱ جوزا) در کابل و ولایت‌های خوست، پکتیا، پکتیکا، لغمان، غزنی و لوگو احساس شده است.

مرکز لرزه‌نگاری امریکا قدرت این زلزله را ۵.۹ ریشتر و عمق آن را ۱۰ کیلومتری زمین اندازه کرده است. مرکز این زلزله ولایت خوست افغانستان بوده و غرب و شمال پاکستان را نیز تکان داده است.