تهدید به مرگ مردم فاریاب

طالبان پشتون‌تبار در فاریاب یک تجمع اعتراضی را مختل و مردم را به مرگ تهدید کرده‌اند

منابع محلی در ولایت فاریاب در شمال کشور می‌گویند که مسئولان پشتون‌تبار حکومت محلی طالبان در این ولایت یک تجمع اعتراضی مردم را در ولسوالی قرم‌قول برهم زده و معترضان را به مرگ تهدید کرده‌اند.

باشندگان ولسوالی قرم‌قول ولایت فاریاب روز چهارشنبه هفته‌ی جاری (۱ سرطان) در یک تجمع اعتراضی در مرکز این ولسوالی، مانع شناس‌نامه گرفتن کوچی‌های مناطق «جنگل و میرزاقم» ولسوالی دولت‌آباد این ولایت شدند.

منابع مردمی می‌گویند که این نشست اعتراضی مردم بومی اوزبیک و ترکمن ولسوالی قرم‌قول از سوی مسئولان پشتون‌تبار ولایت فاریاب برهم زده شده و مردم نیز با تهدید آنان، پراکنده شده‌اند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که کوچی‌های چادرنشین با زور مسئولان پشتون‌تبار فاریاب می‌خواهند از ولسوالی قرم‌قول که هیچ ثبت دفتر احوال نفوس این‌جا نیستند شناس‌نامه بگیرند.

به گفته‌ی منبع، به همین دلیل حدود ۵۰۰ تن از باشندگان این ولسوالی در یک تجمع اعتراضی مانع توزیع شناس‌نامه شدند، اما این تجمع آنان از سوی مولوی اتقانی معاون والی طالبان در فاریاب، مولوی کمالی ولسوال طالبان در شیرین‌تگاب، مولوی نجیب‌الله فرمانده‌ی امنیه ولسوالی دولت‌آباد و حاجی ایمل فرمانده‌ی امنیه ولسوالی قرم‌قول که همه پشتون هستند برهم زده شد.

منبع می‌گوید که طالبان پشتون‌تبار با تهدید به مرگ ساکان بومی ولسوالی قرم‌قول، هدایت فوری توزیع شناس‌نامه به کوچی‌ها را صادر کرده‌اند.

در همین حال، یک منبع آگاه در فاریاب در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که جنجال ساکنان بومی ترکمن و اوزبیک با کوچی‌های ولسوالی دولت‌آباد این ولایت به چهل سال قبل بر می‌گردد‌.

به گفته‌ی این منبع، حدود پنج خانه کوچی‌ها با حمایت حاکمان وقت در روستای میرزاقم ولسوالی دولت‌آباد آمده و دست به غصب زمین‌های دولتی و مردم ترکمن این مناطق زدند که باعث بروز جنجال‌های اقوام ترکمن و کوچی‌ها شد.

منبع می‌افزاید که کوچی‌ها می‌توانند از ولسوالی دولت‌آباد شناس‌نامه بگیرند و هیچ مانعی پیش روی‌شان نیست، اما با گرفتن شناس‌نامه از ولسوالی قرم‌قول می‌خواهند دست به غصب زمین‌های دولتی بزنند.

منبع همچنین می‌گوید که این کوچی‌ها در زمان حکومت اشرف غنی حکم رئیس‌جمهور را به‌خاطر گرفتن شناس‌نامه از ولسوالی قرم‌قول آوردند، اما ترکمن‌ها مانع تطبیق این حکم شدند و به کوچی‌ها اجازه‌ی اخذ شناس‌نامه را ندادند.

منبع تأکید می‌کند که با روی‌کارآمدن حکومت طالبان، کوچی‌ها می‌خواهند با تهدید مردم، شناس‌نامه بگیرند و زمین‌های دولتی و شخصی مردم را صاحب شوند.

در همین حال، منابع در ولایت فاریاب می‌گویند که مردم به‌دلیل ترس صدا بلند کرده نمی‌توانند، اما از این حرکت مسئولان پشتون‌تبار حکومت طالبان کاملا ناامید شده‌اند.