عکس: ویکی‌پدیا

دیدبان حقوق بشر: اطلاعات نگران‌کننده‌ در مورد کشتار غیرنظامیان در بلخاب دریافت می‌کنیم

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که اطلاعات نگران‌کننده‌ای در مورد کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در ولسوالی بلخاب سرپل دریافت می‌کند.

این نهاد در تویتی نوشته است که طالبان باید مجازات جمعی و سایر جنایات جنگی را متوقف کنند و به حقوق بین‌الملل بشردوستانه احترام بگذارند.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگر سازمان ملل برای حقوق بشر درباره‌ی ادعای کشتار غیرنظامیان توسط طالبان بلخاب ابراز نگرانی کرده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که از گزارش‌ها درباره‌ی اعدام‌ها و آسیب‌رساندن به غیرنظامیان در ولسوالی بلخاب به‌شدت نگران است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان این ادعاها را تکذیب کرده و گفته است که در این ولسوالی هیچ تلفات و زیان ملکی وجود ندارد.

سخن‌گوی طالبان گفته است که او نمی‌داند عفو بین‌الملل روی کدام اسناد ادعای کشتار و اعدام غیرنظامیان را مطرح کرده است. مجاهد افزوده که این سازمان معلومات درست از ساحه نگرفته است. این درحالی است که گفته می‌شود طالبان شبکه‌های مخابراتی را در بلخاب قطع کرده‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای حقوق بشر در افغانستان هم در توییتی نوشته است که گزارش‌های نگران‌کننده از قتل‌های غیرقانونی، آوارگی، تخریب اموال و سایر موارد نقض حقوق بشر در ولسوالی بلخاب وجود دارد.

او گفته است که تأیید این گزارش‌ها به دلیل نبود اطلاعات، قطع اینترنت و عدم دسترسی رسانه‌ها، با مشکل مواجه است.

طی پنج روز درگیری طالبان و نیروهای مولوی مهدی، فرمانده‌ی هزاره‌تبار این گروه در بلخاب گزارش‌های گسترده از کشتار غیرنظامیان منتشر شده است.

اما با قطع شبکه‌های مخابراتی، دسترسی به اطلاعات موثق در بلخاب دشوار شده است.

پیشتر منابع محلی در ولسوالی بلخاب خبر داده بودند که نیروهای طالبان هفت غیرنظامی به‌شمول پنج کارگر و دو چوپان را در منطقه‌ی «جه میرک» این ولسوالی تیرباران کرده‌اند. هم‌چنین از سربریده‌شدن یک پیرمرد نیز در سرپل گزارش شده است.

اخیرا ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که ادعا می‌شود مرتبط به جنگ بلخاب است و در آن اجساد غیرنظامیان نشان داده می‌شود. در این ویدیو نیروهای طالبان به اجساد بی‌احترامی نیز می‌کنند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات روز این ویدیو را با بلال کریمی، معاون سخن‌گوی طالبان شریک کرده و او گفته که ویدیو را بررسی می‌کند. طالبان پیش از این در ولایت‌های پنجشیر و بغلان هم متهم به قتل غیرنظامیان شده بودند.