کمک امریکا به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه
SM

امریکا به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در جنوب‌شرق افغانستان ۵۵ میلیون دالر کمک اعلام کرد

وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که به ارزش مبلغ ۵۵ میلیون دالر امریکایی را به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌ی هفته گذشته در ولایت‌های پکتیکا و خوست در جنوب‌شرق افغانستان کمک می‌کند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا که امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) منتشر شده، آمده است که این مقدار کمک از طریق اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده برای کسانی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، ارایه خواهد شد.

به نقل از اعلامیه، زمین‌لرزه‌ی هفته گذشته بحران انسانی جاری را که مردم افغانستان برای مدت طولانی متحمل شده‌اند، تشدید کرده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا افزوده است که پس از وقوع این زمین‌لرزه، شرکای تحت حمایت ایالات متحده در محل به سرعت با ارایه‌ی مراقبت‌های پزشکی پاسخ داده‌اند و جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور نیز نیازهای اضافی را ارزیابی کرده است.

در اعلامیه آمده است که کمک تازه‌ی امریکا شامل وسایل برای سرپناه، وسایل آشپزخانه و ذخیره آب، پتو، لامپ‌های خورشیدی، لباس و… برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ساری از طریق آب و همچنین تأمین آب آشامیدنی، ارایه خدمات بهداشتی و تجهیزات پزشکی خواهد بود.

با این حال، وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که با کمک تازه اعلام‌شده، مقدار کمک‌های بشری این کشور به افغانستان که در سال گذشته صورت گرفته بود، به ۷۷۴ میلیون دالر می‌رسد.

این در حالی است که روز چهارشنبه هفته گذشته ولایت‌های پکتیکا و خوست گواه زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۹ درجه‌ی ریشتر بود. مرکز این زمین‌لرزه ولایت خوست اعلام شد و سپس طالبان گزارش کردند که بیش از یک‌هزار نفر جان باخته و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اما در گزارشی، گفته است که حدود ۷۷۰ نفر در هر دو ولایت از اثر زمین‌لرزه جان باخته و نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از وقوع این زمین‌لرزه، شماری از کشورهای همسایه و منطقه محموله‌های کمک بشردوستانه را به افغانستان فرستاده است.

با وصف سرازیرشدن کمک‌های خارجی، کارزارهای جمع‌آوری کمک در ولایات مختلف نیز راه‌اندازی شده‌اند. همزمان با این، آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در ولایت پکتیکا از وجود فساد در روند توزیع کمک‌ها نیز سخن گفته‌اند.