اطلاعات روز

پاکستان خواستار کاهش تحریم‌های غرب علیه افغانستان شد

حنا ربانی کهر، معاون وزیر امور خارجه‌ی پاکستان خواستار کاهش تحریم‌های غرب علیه افغانستان تحت کنترل طالبان شده است.

تسلط طالبان بر افغانستان باعث شد دولت‌های خارجی به رهبری امریکا، کمک‌های توسعه‌یی و امنیتی خود را کاهش دهند و تحریم‌ها را بر بخش بانکی این کشور وضع کنند.

به گزارش رویترز، حنا ربانی کهر، معاون وزیر امور خارجه‌ی پاکستان در مصاحبه با روزنامه ولت آلمان که روز (پنج‌شنبه، ۹ سرطان) منتشر شده، گفته است که انزوای اقتصادی افغانستان این کشور را به سمت سقوط سوق می‌دهد.

او افزوده است: «اگر محرومیت این کشور از بانک‌داری بین‌المللی ادامه یابد و دارایی‌های خارجی آن مسدود بماند، این اتفاق خواهد افتاد. ما نباید قحطی را اشاعه دهیم.»

کهر گفته است که خروج نیروهای غربی از افغانستان که آلمان نیز در آن دخیل بود، عواقب جدی داشت. او از آلمان خواسته است تا نقش سیاسی فعالی در کاهش تحریم‌ها ایفا کند.

وی با بیان این‌که حمایت اقتصادی برای کمک به مردم افغانستان ضروری می‌باشد، گفته است: «در شرایط کنونی، ادامه‌ی گرسنگی در افغانستان و خطر سقوط اقتصادی در این کشور ایده‌ خوبی نیست».

او افزود: «چطور است که ما سه تریلیون دالر برای جنگ خرج کردیم، اما امروز حتا ۱۰ میلیارد دالر برای ادامه‌ی حیات افغانستان نداریم؟ من این رفتار را درک نمی‌کنم.»

پس از روی‌کارآمدن طالبان، دارایی خارجی افغانستان منجمد و دسترسی این کشور به بانک‌های بین‌المللی مسدود شد. این محدودیت بحران نقدیندگی را در پی داشته و منجر به کاهش شدید ارزش پول ملی افغانستان شد.

اما به‌تازگی روزنامه واشنگتن‌پُست گزارش کرده است که دولت بایدن با رهبری طالبان روی مکانیسمی کار می‌کنند که به افغانستان اجازه می‌دهد تا از ذخایر بانک مرکزی خود برای مقابله با بحران شدید گرسنگی استفاده کند.

در این گزارش آمده است که طالبان عملا اختیار این ذخایر ارزی را نخواهند داشت و استفاده‌ی افغانستان از آن تنها به هدف جلوگیری از یک فاجعه انسانی خواهد بود.

در گزارش آمده است که دستیاران بایدن در مواجهه با وضعیت اضطراری و هم‌چنین زمین‌لرزه‌ی چند روز پیش در جنوب‌شرق افغانستان، مذاکراتی را برای بازگرداندن حداقل از وجوه مسدودشده، آغاز کرده‌اند.