عکس: @ARG_1880

حنا ربانی کهر در دیدار با حنفی: نباید درگیر اشتباهات گذشته شویم

حنا ربانی کهر، معاون وزیر امور خارجه‌ی پاکستان که امروز (سه‌شنبه، ۸ قوس) به کابل سفر کرده بود، در دیدار با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان گفته است که از فرصت‌های بدست‌آمده باید استفاده‌ی اعظمی صورت گیرد و «نباید درگیر اشتباهات گذشته شویم».

به نقل از دفتر حنفی، این مقام پاکستانی گفته است که پس از چهل سال «فرصت‌های بسیار در افغانستان فراهم شده و به منفعت هر دو کشور است.

حنا ربانی کهر با اشاره بر این‌که به‌خاطر رفت‌وآمد در بنادر میان دو کشور یک مکانیسم ساخته شود، گفته که مشکلات به‌وجود آمده باید هرچه زودتر حل گردد.

او با اشاره به بازداشت مهاجرین افغان در پاکستان گفته که درباره‌ی رهایی آنان مکانیسمی وجود دارد که نیاز به زمان بیشتر است.

دفتر معاون نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که معاون وزیر خارجه‌ی پاکستان تأکید کرده که به تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.

او علاوه کرده است: «از فرصت‌های بدست‌آمده باید استفاده‌ی اعظمی صورت گیرد و نباید درگیر اشتباهات گذشته شویم. ما باید یک محیط خوب برای گسترش مناسبات تجارتی و تماس مردم با مردم را ایجاد و چالش‌ها را به فرصت مبدل سازیم.»

معاون نخست‌وزیر طالبان گفته است که افغانستان و پاکستان روابط تاریخی، دینی و فرهنگی دیرینه دارند و آنان خواهان گسترش بیشتر روابط میان دو کشور اند.

او گفته است که با تسلط طالبان «امنیت سرتاسری در کشور تأمین شده، فساد اداری از میان رفته و کشت و قاچاق مواد مخدر متوقف گردیده است.»

مولوی حنفی افزوده است که افغانستان پل اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی است و حکومت طالبان به‌خاطر تطبیق پروژه‌های بزرگِ چون تاپی، تاپ، کاسا یک هزار و خط آهن پشاور-کابل-ترمذ آماده‌ی همکاری اند.

حنفی علاوه کرده است که با عملی شدن این پروژه‌ها روابط اقتصادی و تجارتی میان دو کشور و کشورهای منطقه افزایش می‌یابد.

معاون اداری نخست‌وزیر طالبان خاطرنشان کرده که این گروه در تلاش مکانیزه‌شدن تجارت زغال‌سنگ است و برای این منظور کمیته‌ی تشکیل داده است.

او سرمایه‌گذاران پاکستانی را به‌خاطر سرمایه‌گذاری در افغانستان در بخش‌های معادن، انرژی و زراعت تشویق کرده و گفته است: «ما خواهان همکاری پاکستان در زمینه‌های تسهیل ویزه برای افغان‌ها و رهایی زندانیان افغان می‌باشیم.»