موارد سوءتغذیه‌ی شدید کودکان در بلخ دو برابر افزایش یافته است

مسئولان صحی در بلخ می‌گویند که آمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید در این ولایت در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

درحال حاضر تنها در شفاخانه حوزوی بلخ، ۶۸ کودک تحت مراقبت قرار دارند.

عبدالرووف فروغ، مسئول بخش کودکان این شفاخانه می‌گوید که وضعیت برخی از این کودکان وخیم است.

او می‌گوید که سال گذشته در شفاخانه حوزوی بلخ ۲۰ الی ۳۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه ثبت شده بود؛ اما امسال تاکنون این آمار دو برابر شده است.

فقر، تغذیه نامناسب زنان باردار و مادران، عدم تغذیه کودک با شیر مادر و بی‌توجهی به دستورات صحی از عوامل عمده‌ی سوءتعذیه دانسته می‌شود.

جمیله، مادری است که برای درمان کودک‌اش از ولایت فاریاب به بلخ آمده است. او می‌گوید مشکلات اقتصادی سبب شد تا کودک‌اش از سوءتغذیه رنج ببرد.

او گفت: «وضعیت زندگی ما خوب نیست و در جریان بارداری چیزی درست نخوردم. به همین خاطر شیر ندارم. کودکم از بی‌شیری سوءتغذیه شد».

شکریه، باشنده ولسوالی کشنده‌ ولایت بلخ که نگران کودک‌اش است نیز می‌گوید که غذای کافی ندارد و از این‌رو فرزندش درست تغذیه نشده است: «غذایی خوب و میوه نخوردیم، شوهرم بیکار است. با نان خشک نمی‌شود کودکم‌ را تغذیه صحیح کنم.»

براساس آمارهای رسمی، هم‌اکنون سه میلیون و ۸۰۰ هزار کودک در افغانستان از سوءتغذیه رنج می‌برند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل «یونیسف» نیز تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۲، ۳.۲ میلیون کودک در افغانستان از سوءتغذیه رنج خواهند برد.